
STATE OF THE MEDIA 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

For the Quarter: July 1 – September 30, 2006  
                   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
     MISA ZAMBIA 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 1



   MISA Zambia      
______________________________________________________    
    State of the Media Report for the third Quarter 2006 
 
 
 
1.0   Introduction to the State of the Media in Zambia third Quarter 2006 
 
 
2.0   Media Environment during the third Quarter of 2006 
 
 
3.0   Broadcast Media during the third Quarter of 2006 
 
 
4.0   Freedom of Information during the third Quarter of 2006 
 
 
5.0   Print Media during the third Quarter of 2006 
 
 
6.0 Attacks on MISA members and non-MISA members during the  

third Quarter of 2006 
 
 
7.0   Media violations during the third Quarter of 2006 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 2



1.0 Introduction to the State of the Media in Zambia third Quarter 2006 
The State of the Media Report is a quarterly assessment of the media environment in 
Zambia. This State of the Media report is for the third quarter of 2006. The assessment 
and record describes the media situation in Zambia and was prepared by the Zambian 
Chapter of the Media Institute of Southern Africa – (MISA Zambia). The report includes 
the environment in which media institutions exist and operate and how that environment 
affects individual journalists. 
 

As indicated in the past quarterly State of the Media reports MISA Zambia has 
contributed a chapter on the state of the media in Zambia in the publication So This is 
Democracy produced by the regional office in Namibia. MISA Zambia has continued to 
contribute information to this publication in form of Alerts and Updates. However, a 
local quarterly State of the Media report keeps abreast with the unfolding events affecting 
the media within the country, to keep media personnel, other stakeholders and the donor 
community better informed about developments in Zambia’s media. 
 

During the quarter Celtel Zambia continued expanding in its network ahead of 
other cell phone providers. However, its developments generated a conflict with the 
government owned Zamtel. The cause of the conflict was the fact that Celtel blamed all 
the problems on its network on the breakdown of Zamtel’s E1 links in the affected 
provinces. In an interview on July 3 Celtel Public Relations manager Bridget Kambobe 
confirmed that in many parts of the country difficulties were being experienced in 
making and receiving calls as well as accessing the SMS but still insisted these problems 
were due to disruptions of certain Zamtel links.1 Zamtel refuted these allegations through 
advertisements, describing them as unfounded.2  But unrelated to the conflict on July 22 
Zamtel announced that a combined team of engineers from Zamtel and Teleglobe of 
Canada were working to restore Internet services that had developed a fault. Zamtel 
spokesperson Charles Kachikoti said in a statement that measures had been put in place 
to ensure that the service was immediately restored. He explained that the failure was due 
to a fault that occurred on the route between Zamtel Online and Teleglobe Canada.3

   
  The second major issue of the quarter was the MISA Zambia Annual General 
Meeting at which a new National Governing Council (NGC) was elected to oversee the 
operations of the organisation for the next two years. The new council saw Fr Frank 
Bwalya of Radio Icengelo elected as chairperson while Guardian Weekly owner Zarina 
Geloo was elected the vice chairperson. In his speech soon after the results Fr Bwalya 
said his immediate focus would be to encourage reconciliation in MISA Zambia so that 
winners and losers would work together in the interest of the organisation. He pledged to 
ensure that the NGC was cohesive and worked as a team. And outgoing chairperson 
Kellys Kaunda said MISA Zambia had achieved a lot in defending journalists from 

                                                 
1Post July 5, 2006 
2Mail July 6, 2006 
3 Sunday Times July 23, 2006 

 3



harassment which was evidenced by fewer journalists being called to police for 
questioning.1
 

 The third major issue during the quarter was the tripartite elections on 
September 28. The Electoral Commission of Zambia (ECZ) chairperson, Irene 
Mambilima announced that ECZ would hire experts to monitor public media’s daily 
coverage of electoral issues. Addressing a cross-section of Livingstone residents during a 
forum organised by the Livingstone Press club, Ms Justice Mambilima said her team 
would ensure that no one had undue advantage over others in media coverage.2  Similarly 
the Media Ethics Council of Zambia (MECOZ) executive secretary Beenwell Mwale on 
August 1 hoped the media would exercise impartiality and come out clean in their 
reporting in line with acceptable norms and professional standards. He warned that it 
would be a travesty of the profession for media practitioners to fail to observe the basic 
tenets of journalism.3 And MECOZ on September 21 repeated its message to journalists 
to exercise maximum professionalism in the run-up to the tripartite elections. MECOZ 
executive secretary Beenwell Mwale also said it was necessary for media personnel to be 
cautious in the manner they reported cases that were before court because they risked 
taking the role of the judiciary.4 The Press Association of Zambia president Andrew 
Sakala emphasizing the same message said it was cardinal for journalists to adhere to 
ethics so that they do not lose their credibility. The PAZA president said election 
petitions in the past included issues bordering on poor and unfair coverage by the media. 
 
“We don’t want to have a situation where journalists receive bribes and favours from 
politicians. Any journalist involved in such an act should be ashamed of himself or 
herself,” he said.5

 
From the selected points highlighted here it is obvious that the third quarter 

provided an important milestone in media reporting and development. No doubt how 
much the media influenced the outcome of the September 28 election will remain a point 
of much debate for some years to come. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                 
1Sunday Times August 27, 2006 - Others who won the chairpersons positions are Benetria Milambo – finance and development; Henry 
Kabwe – print media; Daniel Sikazwe – broadcasting; Gloria Mushinge – training; Nyambe Muyumbana – human rights and gender; 
Talent Ngandwe – environment and Lucky Sichula – politics and parliament. 
2 Times July 28, 2006 
3Mail August 2, 2006   
4Mail September 22, 2006 
5 Sunday Times July 9, 2006 

 4



2.0   Media Environment during the third Quarter of 2006 
The quarter started with Celtel Zambia continuing in its network expansion ahead of 
other cell phone providers. However, its developments generated a conflict between the 
company and Zamtel because all problems on the network were attributed to the 
breakdown of Zamtel E1 links in the affected provinces. In an interview July 3 Celtel 
Public Relations manager Bridget Kambobe said confirmed that in many parts of the 
country difficulties were being experienced in making and receiving calls as well as 
accessing the SMS but these were due to disruptions of certain Zamtel links. Many parts 
of the country have been facing Celtel network failures with Chipata completely cut off. 
Kambobe further explained that network problems in areas such as Lusaka were due to 
the ongoing upgrade programme being undertaken by the mobile service provider. 
Kambobe also disclosed that Celtel would set up its own bandwidth running from Lusaka 
to Chipata by August.1 But reacting to the Celtel allegation of July 5 Zamtel carried an 
advertisement in the Mail newspaper of July 6 stating that such statements were not 
backed by facts and that they appeared to tarnish the image of Zamtel.  
 
“In the case of the Lusaka-Chipata link that was cited, our records show only one failure 
of their E1 (30 circuits) link to Kanjara in Chipata reported on 27th June, 2006 (which 
was resolved thereafter) while the other E1s to Mfuwe were not affected. Prior to this, no 
faults were reported on this link in the past one-month. Zamtel services to Eastern 
province, which include fixed lines, Cell Z and other leased services have been operating 
normally using the same microwave. It is regrettable that Celtel has resorted to passing 
the buck in explaining their network problems to their customer,” the advertisement 
concluded.2
 
 

Speaking during the hand over of K1.76 billion for election equipment support 
from the Japanese government to the ZNBC on July 6 Information and Broadcasting 
Services Minister, Vernon Mwaanga, urged the media to perform objectively to ensure all 
political players are given equal coverage in this year’s general elections. Mr. Mwaanga 
acknowledged that access to the media contributed to fair elections in Zambia and the 
government wanted to see that political parties complaining about inadequate media 
coverage was a thing of the past. Mr. Mwaanga emphasized the duty of the public media 
during elections was to provide the nation with well-balanced coverage. He said people 
needed information to help them make decisions on the electoral process. It was his 
ministry’s desire to see that complaints about lack of access to the public media were 
reduced.3  

 
In the same vein government challenged the community media in rural areas to 

cover and inform the public on developmental issues in addition to politics. Speaking at 
the handover of media equipment donated by the Media Trust Fund (MTF), Eastern 
Province Minister Borniface Nkhata said Kwacha Kum’mawa Community Print Media in 
Chipata should inform and highlight to the public all developmental issues. Mr. Nkhata 

                                                 
1Post July 5, 2006 
2Mail July 6, 2006 
3Times July 7, 2006  

 5



said the community media should give the public information on civic matters, 
HIV/AIDS and other developmental issues that would help build the nation. The media 
equipment donated by the MTF valued at K97 million included two desktop computers, a 
fax machine, digital camera and a state-of-the art 135 page per minute copy printer. He 
noted that Eastern Province had been blessed with a number of community radio stations 
such as Breeze FM, Radio Maria, Chikaya, Pasme, Explorer, and Mpangwe but that the 
province still lagged behind in the provision of print media. Further Nkhata commended 
Kwacha Kummawa for being the only print media flag bearer in the province, urging it to 
graduate from just running a community magazine and instead look at possibilities of 
producing a newspaper. MTF executive director, Bestone Ng’onga, said his organisation 
had spent K1.2 billion this year in providing equipment to 34 media institutions mainly in 
rural areas. But Ng’onga appealed to the Government to give tax exemptions on the 
importation of media equipment if his organisation was to realise its objective of assisting 
in establishing a relevant, accessible, professional, gender balanced and sustainable 
media in rural areas. 

 
“The issue of licensing is very critical in our crusade of taking the media to the rural 
areas. The Media Trust Fund is stuck with media equipment for three radio stations 
because of Government bureaucracy,” he added.  

 
And Kwacha Kummawa project coordinator, Josephine Tembo, said media 

institutions along the line of rail had been receiving tremendous support from donors but 
now was the time to invest in media in rural areas. She assured the donors that the 
equipment would be jealously guarded.1
 
 

Perhaps in an attempt to match its competitor MTN Zambia announced that its 
expansion plan was progressing well as the company expected to cover about 75 per cent 
of the Zambian population by the end of 2006. Speaking at the MTN Road2Riches final 
Draw MTN chief sales and marketing officer, Freddie Mokoena said the company's 
subscription base had tripled. Across the continent, Mokoena said the company now had 
300 million customers and as time progressed they hoped to connect all MTN subscribers 
to the MTN family. He added that the organisation was currently working on improving 
quality of services and areas like Lusaka, Chongwe, Kafue Gorge, Solwezi and the mines 
on the Copperbelt now had good coverage.  Mokoena said the company was now 
working on providing its customers with per second billing calls, which they hoped to 
launch soon once everything was finalised.  To ease distribution, the company had signed 
a dealership agreement with Zampost and Game Stores where customers could now 
access MTN products.2  
  

The Press Association of Zambia (PAZA) urged journalists to exercise 
professionalism in covering this year’s tripartite elections. PAZA president, Andrew 
Sakala, said journalists had an obligation to report the truth and that, in the process of 

                                                 
1Times July 7, 2006   
2Mail 2006  
  

 6



carrying out duties they should not align themselves with any political party. He said it 
was cardinal for journalists to adhere to ethics so that they do not lose their credibility. 
He said balanced and fair coverage of all political players in this year’s elections would 
help the country move forward saying journalists were key players in the democratic 
process. The PAZA president said election petitions in the past included issues bordering 
on poor and unfair coverage by the media. 
 

“We don’t want to have a situation where journalists receive bribes and favours 
from politicians. Any journalist involved in such an act should be ashamed of himself or 
herself,” he said.  

 
He said lack of professionalism might plunge the country into divisions saying all 

forms of sensational journalism should be avoided. Mr. Sakala said instead of focusing 
on personalities, journalists should report on issues such as health, education and 
developmental programmes. He said the media should make a difference this year by 
giving fair coverage to all political parties. The PAZA president also called on media 
institutions to improve the conditions of service for journalists. He said in the absence of 
good conditions of service, journalists were prone to bribes and other unethical 
behaviours.  
 
 “As PAZA we have been calling for good salaries for journalists. Media houses should 
be on hand to provide logistics for their employees,” he said.  
 
He, however, said the media had no excuse for failing to observe ethics in this year’s 
elections. 
 
“As a journalist, you have to be principled because you are the voice for the voiceless. 
What happens when people lose trust in you?” Mr. Sakala asked.1   
 

In a related development The Post met political parties and stakeholders on July 
15 to explain its operations and also learn what political players expected from the 
newspaper in its election coverage.2 And during the meeting Post editor Fred Mmembe 
told the various political leaders and stakeholders that nobody was illegitimate from 
coverage. He urged political party leaders to interact unreservedly with Post editorial 
staff. Political party leaders who attended the meeting were Brig. Gen Miyanda, Sata and 
his secretary general Dr Guy Scott, MMD’s George Chulumanda, Mike Mlongoti, 
Bwalya Chiti and Benny Tetamashimba, FDD’s Edith Nawakwi, Chifumu Banda and 
Newton Ng’uni, NDF’s Langtone Sichone, UPND’s Richard Kapita and representative 
from Reform Party Col Nyirongo, MISA-Zambia’s Kellys Kaunda and Sipo Kapumpa, 
AVAP’s Bonnie Tembo and PAZA vice-president Amos Chanda.3 The paper also 
interviewed Jesuit Centre for Theological Reflection (JCTR) director Fr Peter Henriot to 
assess its contribution to the development of democracy in Zambia ahead of The Post 15th 
anniversary. 

                                                 
1Sunday Times July 9, 2006 
2 Post July 15, 2006 
3 Post July 16, 2006 

 7



 
“The reason is that The Post has carried news that is relevant and opinions that have 
shaped people's thinking and guided national debate,” Fr Henriot said.1
  
  By July 22 a combined team of engineers from Zamtel and Teleglobe of Canada 
were attempting to restore the Internet services that had developed a fault. Zamtel 
spokesperson Charles Kachikoti said in a statement that measures had been put in place 
to ensure that the service was immediately restored explaining that the failure was due to 
a fault that occurred on the route between Zamtel Online and Teleglobe Canada. 
Kachikoti, however, said the other Zamtel online links have not been affected by the 
break down.2 On the other hand government urged mobile phone service providers to 
offload 41 per cent of their shares on the Zambian market as a way of protecting national 
interests in the telecommunication sector, while promoting investment. The State, 
however, denied reports that MTN and Celtel had been allowed to invest millions of 
dollars in mobile phone infrastructure with a belief that the international traffic market 
would be opened up in Zambia.  
 

The ministry of Information and Broadcasting Services said in a statement in 
Lusaka July 23 that Government was mindful of the consequences that could arise from 
privatisation and opening up of the international traffic market. But government claimed 
it liberalised the international traffic market in 2002 and it was the private mobile service 
providers that were hesitant in establishing the international gateway. The ministry was 
responding to media reports alleging that Government had ignored expert advice on the 
question of liberalising the traffic market. Instead Government accused mobile service 
providers of resisting the payment of licensing fees that were far lower than those in the 
neighbouring countries. Zambia was charging $100,000 for a mobile phone provider 
licence while countries like Kenya were charging $55 million and Zimbabwe $100 
million. The mobile phone providers also opposed the requirement for operators to 
offload some shares. The ministry was surprised that there were some people 
masquerading as experts who expected Government to introduce measures in the field of 
international communication without taking into account the impact on the national 
social-economic state. 
 
 “Government would like to see the benefits of the liberalised traffic also accrue to 
Zambians and in this respect Government requires MTN and Celtel to offload up to 41 
percent shares to the Zambian public. It is regrettable that these operators have resisted 
this provision,” the statement said.3  
 
 On July 26 The Post celebrated its 15th anniversary and information minister 
Vernon Mwaanga eulogized the newspaper for its contribution to the fight against 
poverty of information by reaching even the remote parts of Zambia. Mwaanga wished 
the organisation further development. 
 

                                                 
1 Post July 18, 2006 
2Sunday Times July 23, 2006 
3 Times July 24, 2006  

 8



“My ministry has and continues to recognise The Post as one of our many stakeholders. It 
has contributed to the fight against poverty of information by striving to reach even the 
remote areas, your success is the story of the success of government media policy and 
desire of a vibrant, free and independent media,” he said.1
 

And with the approaching tripartite elections the Electoral Commission of Zambia 
(ECZ) announced that it would hire experts to monitor the public media’s daily coverage 
of electoral issues to ensure all stakeholders received equal attention. ECZ chairperson, 
Irene Mambilima disclosed this when she addressed a cross-section of Livingstone 
residents during a forum organised by the Press club at Livingstone Hotel, Ms Justice 
Mambilima said her team would ensure that no one had undue advantage over others in 
media coverage.2 On the other hand the Media Ethics Council of Zambia (MECOZ) 
urged journalists to provide equal coverage to political players during the tripartite 
elections set for September 28. In a statement on August 1 MECOZ executive secretary 
Beenwell Mwale said MECOZ hoped the media would exercise impartiality and come 
out clean in their reporting in line with the acceptable norms and professional standards. 
Mwale warned that it would be a travesty of the profession for media practitioners to fail 
to observe the basic tenets of journalism.3  

 
And on September 21 MECOZ reiterated its call for journalists to exercise 

maximum professionalism in the run-up to the tripartite elections. MECOZ executive 
secretary Beenwell Mwale, said that journalists should exercise professionalism in their 
reporting if they were to protect the integrity of their profession. He said it was also 
necessary for media personnel to be cautious in the manner they reported cases that were 
before court because they risked taking the role of the judiciary.4
 

But the media received some praise from High Court judge Lloyd Siame. He 
observed that the media was a dependable ally in the struggle to prevent and reduce crime 
in the country. Speaking in Solwezi on August 8 at the ceremonial opening of the 
criminal sessions in North Western province Judge Siame said without the cooperation of 
the media, the criminal justice system would have little success.5
 

And PAZA and the Press Freedom Committee of the Post Newspapers have 
signed a Memorandum of Understanding (MoU) aimed at fostering mutual cooperation. 
PAZA vice-president Amos Chanda and chairman of the Press Freedom Committee 
Webster Malido signed the agreement named the ‘Carnival Agreement’ at the Carnival 
Resort in Lusaka on August 13. Mr. Chanda said the two institutions had signed the MoU 
covering a broad range of issues following lengthy negotiations hinging on the realisation 
that concerted efforts were necessary in maximising the defence of media freedom and 
advocacy for better media law reform programmes. He said the agreement had been 
realised following many areas of interaction seen between the two organisations. It was 
also aimed at effecting capacity building in media organisations through training and 

                                                 
1 Post July 27, 2006 
2 Times July 28, 2006 
3Mail August 2, 2006   
4Mail September 22, 2006 
5 Mail August 10, 2006 

 9



exposure. Mr. Malido said the MoU was not like political alliances being formed by 
political parties because it was based on common ground reached by the two media 
associations and it was meant to ensure that interests of the media were tackled.1  In a 
related development five media mother-bodies rejected the new electoral code of conduct 
whose penalties included the imprisonment of journalists for erroneous reporting ahead 
of the tripartite elections.  
 

And media bodies maintained that the conduct of the journalists should be 
presided over and monitored by the Media Council of Zambia (MECOZ). They requested 
an immediate meeting with the Electoral Commission of Zambia (ECZ) before the 
September 28 polls. The five – MISA Zambia, the Press Association of Zambia (PAZA), 
the Zambia Union of Journalists (ZUJ), the Zambia Media Women Association 
(ZAMWA) and the Society for Senior Zambian Journalists (SSZJ) made the resolutions 
after a two-day workshop on the media and elections. And speaking at a Press briefing in 
Lusaka, MISA head of training, Ceaser Jere said media practitioners should only be liable 
to maximum penalties of correction, apology and the right to reply for contravention of 
the code. Mr. Jere said the new law contradicted the provisions of the Constitution, which 
provided for freedom of expression. The new electoral code of conduct regulations was 
gazetted on August 4, 2006 and had introduced punitive measures ranging from fines to 
imprisonment for journalists for erroneous coverage of political events during the 
election period. 

 
 “Anyone is prone to making mistakes and a journalist is also human and it doesn’t mean 
that we have to be punished this way for a simple mistake,” Mr. Jere said.  

 
He said the ECZ representatives and the Zambia police should allow the media to 

operate freely and report on election events without restrictions or censorship. 2 And Law 
Association of Zambia (LAZ) president William Mweemba said the coverage of political 
players by the public media was still heavily tilted towards the ruling MMD government. 
In an interview, Mweemba said the intention of both the Act and the Code of Conduct 
was good adding “in democracy you need to give equal coverage to everyone. 
Unfortunately although the Act is in place the scenario hasn’t changed. The ruling party 
continues to have a higher share of coverage.”3

 
 In another development PAZA president Andrew Sakala advised journalists to be 

conversant with both the Electoral Code of Conduct and the journalism ethics. Sakala 
said this when he addressed journalists from various media organisations in North 
Western Province at a workshop on media held at Floriana Lodge in Solwezi. He said 
journalists from both print and electronic media should understand the code of ethics, the 
Electoral Act and the Electoral Code of Conduct to enable them properly cover political 
issues. He said journalists were expected to provide a fair and balanced coverage of all 
activities of political parties and candidates designed for the campaigning period.4
 
                                                 
1Times August 14 , 2006. Also in Mail and Post of same date.  
2Times August 20, 2006. Also in the Post and Mail of the same date. 
3Post August 22, 2006  
4 Mail September 6, 2006 

 10



 
At the end of the quarter the media environment remained unchanged in one vital 

area – the implementation of the IBA and ZNBC Acts. The Supreme Court on September 
19 adjourned to October 11, 2006 the case in which six media bodies sued the State for 
failing to implement the two laws after an application from the State. Deputy Chief 
Justice David Lewanika, sitting with justices Florence Mumba and Sandson Silomba 
adjourned the case after Chief State advocate Dominic Sichinga made the application 
saying the State was not ready to proceed because the lawyer handling the matter, 
Solicitor-General Sunday Nkonde was ill. But lawyer representing the six media bodies 
Dr Patrick Matibini said while he was sympathetic that the Solicitor-General was unwell, 
he also noted that the State had not yet filed its heads of arguments, saying it was 
important that the State did so as the matter generated public interest.1 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
1Times September 20, 2006 
  

 11



3.0   Broadcast Media during the third Quarter of 2006 
Government bureaucracy was a big issue during the third quarter. Speaking at the 
handover of equipment to Kwacha Kum’mawa Media Trust Fund executive director 
Bestone Ngonga complained that his organisation was stuck with radio equipment for 
three stations because of bureaucracy. 
“The issue of licensing is very critical in our crusade of taking the media to the rural 
areas. The Media Trust Fund is stuck with media equipment for three radio stations 
because of Government bureaucracy,” he added.1
 

But while MTF was complaining about government bureaucracy ZNBC was 
easily receiving a consignment of broadcasting equipment under phase two of the K4.2 
billion government-funded Rural TV project. The consignment was part of the recent 
package that included vehicles for rural news coverage. To speed up installation ahead of 
the forthcoming tripartite elections two teams were mobilized to undertake the 
installation in various districts that have no access to Television. With the equipment in 
place, ZNBC board chairperson Augustine Seyuba said, the rural population would now 
access news from the national TV within two months. Seyuba said partners like Zamtel 
would help in monitoring transmission. And ZNBC technical services director Edward 
Mwanza said the project was fully funded by government with money approved by 
Parliament. Mwanza said the project was ongoing and would reach far-flung areas.2  
Besides ZNBC set aside over K10 Billion for the implementation of phase two of the 
government funded rural TV project which had stalled due to failure by contractors to 
supply transmission equipment on time. ZNBC Public Relations manager Mirriam Tonga 
said the money for the project was available and all tender procedures had been 
completed. 

 
“The installation of new transmission equipment is set but we are being delayed because 
suppliers are not delivering on time,” Mrs. Tonga said in an interview. “Phase two of the 
rural TV project is covering less districts as compared to phase one. It will cost double 
the amount of money spent on phase one because it involves the installation of new 
transmitters, down link decoders and transmitter shelters,” she said. 3
 

Residents in Chipata district of the Eastern Province complained of poor services 
provided by Celtel Zambia. One Celtel subscriber, Levi Ngoma, confirmed that there 
have been frequent network interruptions in the area over the past week. Ngoma said 
Celtel subscribers in Chipata could hardly succeed in making calls or sending short 
messages (SMS) due to the poor network. Earlier in the year Celtel Limited disclosed that 
they would embark on upgrading the network to curb network failures that most parts of 
the country were experiencing. The completion of the first phase of the network upgrade 

                                                 
1Times July 7, 2006   
2Times July 1, 2006 – Districts earmarked for television include Mungwi, Sesheke, Chavuma, Chilubi, Mwansabombwe, Chiengi, 
Nyimba and Mkushi. The equipment included 23 TV transmitters, 42 Automatic voltage regulators, 42 constant voltage transformers, 
DSTv kits and 42 TV sets. 
3 Times July 3, 2006 - She explained that phase one of the rural TV project covered 26 districts, was completed a few months ago after 
the national broadcaster spent K4.2 Billion on the project which, among others, covered border towns such as Siavonga. Other towns 
in phase two are in Eastern, Southern, Northern, Western and North Western provinces. She added that after the completion of the 
implementation of rural TV project, ZNBC would embark on replacing radio transmitters in most parts of the country, which receive 
the signal using the short wave band. 

 12



programme was set for June month end but a number of subscribers continued to 
complain about frequent network failures. The newspaper claimed they could not reach 
Celtel authorities for an explanation on the cause of the network problems.1 But despite 
the complaints from Chipata Celtel Zambia announced it had embarked on an aggressive 
network campaign to reach one million subscribers before the end of 2006 by connecting 
up to 100 districts countrywide. Sales director Amon Jere said with the completion of the 
Copperbelt network upgrade at a cost of US$8m, the company had captured 85 percent 
market share because of its clear signal.2 Mr. Jere said the company would spend over 
US$70 million connecting more than 100 towns to the network. The claim of connecting 
more than 100 towns is incorrect because Zambia has 72 districts. Apparently the reporter 
was not critical of the information Celtel released about the towns being connected. Also 
this reflects badly on the editor of the newspaper and the regulator – the Communications 
Authority.3 The complaints from Chipata against Celtel were on answered on July 4. 
Then Celtel Zambia attributed the network problems in the country to the breakdown of 
Zamtel E1 links in the affected provinces. In an interview July 3 Celtel Public Relations 
manager Bridget Kambobe said many parts of the country have been experiencing 
difficulties in making and receiving calls as well as accessing the SMS due to disruptions 
of certain Zamtel links. 

 
“The network problems that are being experienced especially in the Eastern Province are 
a result of Zamtel links malfunctioning but we have been informed the problem is being 
rectified,” she said.  
 

Further Kambobe explained that network problems in areas such as Lusaka were 
due to the ongoing upgrade programme being undertaken by the mobile service provider. 
And Kambobe disclosed that Celtel would set up its own bandwidth running from Lusaka 
to Chipata by August. 
 
“In a bid to cut down on network outages, we are putting up a microwave link that will be 
independent of Zamtel within the next one month,” Kambobe said. Currently Celtel 
depends on Zamtel.4
 

But Celtel’s accusation that Zamtel systems failure was at the heart of their 
network problems raised a lot of media dust. In advertisements carried in the media 
Zamtel said such statements that “are not backed by facts appear only to serve one 
purpose – to tarnish the image of Zamtel. In the case of the Lusaka-Chipata link that was 
cited, our records show only one failure of their E1 (30 circuits) link to Kanjara in 
Chipata reported on 27th June 2006 (which was resolved thereafter) while the other E1s to 
Mfuwe were not affected. Prior to this, no faults were reported on this link in the past 
one-month. Zamtel services to Eastern province, which include fixed lines, Cell Z and 
other leased services have been operating normally using the same microwave. It is 

                                                 
1 Sunday Post July 2, 2006  
2 Mail July 3, 2006 
3Mail July 3, 2006 
4Post July 5, 2006 

 13



regrettable that Celtel has resorted to passing the buck in explaining their network 
problems to their customer.”1

 
Information and Broadcasting Services Minister, Vernon Mwaanga, on July 6 

handed over of K1.76 billion for election equipment support from the Japanese 
government to the Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC) in Lusaka. He 
commended Japan for the timely support, as ZNBC would procure new editing suites, 
portable recording cameras, DV camcorders, portable microwave links and motor 
vehicles. And Japanese ambassador to Zambia, Masaaki Miyashita, said the money was 
meant specifically to help ZNBC provide equitable media coverage to all political players 
in Zambia during this year’s elections.2  

 
In a related development Chiengi residents received the ZNBC television signal 

for the first time since independence. Senior chief Puta of the Bwile said he was happy 
that his subjects were now watching ZNBC TV. He said the area had never received the 
ZNBC signal and the development had cheered many of his subjects. He invited 
President Mwanawasa to come to his palace again to officially commission the ZNBC 
TV signal before elections.3 In another related development ZNBC director of 
programmes Ben Kangwa assured all presidential hopefuls in the general elections that 
they would be given equal air time to present their manifestoes to the public. Kangwa 
who was speaking on ZNBC’s ‘Better TV Feedback” programme on July 28 said 
programmes such as Rise to Plot One and The Race to Manda Hill would give the 
candidates enough opportunity to present their manifestoes.4
 

Lawyers representing Lusaka Businessman Odysseas Mandenickis and his 
company August 3 complained before the Supreme Court that the delayed hearing of the 
case by Infinity TV was causing loss of business to their client. Lusaka lawyer Wynter 
Kabimba told the Supreme Court Judge Lombe Chibesakunda sitting with Judges 
Christopher Mushabati and Timothy Kabalata in Kabwe, that their client Mr. 
Mandenickis, who borrowed K7 billion from Zambia National Commercial Bank, was 
losing business resulting from the delay. This was in a case in which Infinity TV has 
appealed against a ruling by High Court Judge Martin Imasiku, which stated that the 
issue of the land opposite Lusaka’s Arcades Shopping Mall on GER was a closed one.5
  

Radio Breeze on August 14 announced that the station was prepared for the 
tripartite elections. Its work plan started with the registration of voters and would end 
with a post mortem of the elections. The flagship programme was 'Political Hour' where 
political parties, NGOs etc were featured to provide sufficient information to the 
community. The Ministry of Information and Broadcasting Services rejected the station’s 
application for a repeater transmitter licence for Sinda, which it hoped would have 
extended our signal fully to Petauke and Nyimba. The station appealed against the 
decision and although some parties have made remarks or statements that border on 

                                                 
1Mail July 6 , 2006. The Mail carried an advertisement and a news story on the matter.  
2Times July 7, 2006. Also in Post  
3Post July 20, 2006  
4Sunday Times July 30, 2006  
5Mail August 4, 2006 

 14



intimidation we have not and will not tolerate any other efforts at intimidation or 
harassment by anyone.1

 
Early in August Zambezi FM started its transmission in what the station manager 

Felistus Chipako described as challenging and exciting. She observed that the 
Livingstone community's response was unbelievable. The station was broadcasting fully 
to Livingstone and surrounding areas, such as Kazungula, Kalomo, Zimba, Victoria Falls 
Town in Zimbabwe while it appears the station received surprise calls from Lusaka and 
Mazabuka, during a phone-in programme saying they could pick the transmission.2  Elias 
Banda the ZACOMEF coordinator congratulated the new station and hoped more people 
had access to quality information for the betterment of their livelihood.  He noted that 
Zacomef during the community media meeting in Choma, indicated it would introduce 
community journalism training for the sector. “I am proud to announce that we have 
started the community journalism training. Starting today, August 14th, ZaCoMeF is 
conducting two-week trainer of trainers’ training in community journalism. Those trained 
under this programme are expected to train their workmates and fellow journalists in their 
workplaces and provinces.3

Media in Zambia was growing astronomically as in the last 10 years radio stations 
in Zambia have increased by more than 900 per cent.  Zambia seemed to be growing even 
faster than its East Africa counterparts, where in Kenya, radio had grown by 280%, in 
Uganda by 275% and in Tanzania by 290% in the last 5 years alone. In the case of 
Zambia the net effect has been fragmentation of audiences because with the entry of new 
stations, no one was creating new audiences. A recent media survey indicated that an 
adult living in Lusaka tunes in to an average of 5 radio stations in any given week.4 And 
The Post covered the same news.  
 
“The growth of the media in Zambia, especially radio, is posing a serious challenge for 
advertisers” the newspaper reported emphasizing the view of the Association of 
Practitioners in Advertising (APA). 
 
The paper went on “according to the results of a media survey conducted by the 
Steadman Group and APA, radio alone in Zambia has grown by 900 percent, beating 
countries like Kenya, Tanzania and Uganda, which have experienced growth of 280 per 
cent, 290 per cent and 250 per cent during the same period. The survey indicates that 
though weekly radio listenership averaged 89 per cent the fact that Zambia has over 25 
radio stations led to audience fragmentation,” it concluded.5
 

With the tripartite elections fast approaching Kitwe district Electoral officer Ali 
Simwinga advised community Radio stations to abide by the Electoral Code of Conduct. 
Officially opening a workshop on election reporting at Radio Icengelo Simwinga said on 
August 21 that the media had the responsibility of providing the public with truthful and 
                                                 
1 Mike Daka, director Radio Breeze August 14, 2006 
2Zambezi FM August 14, 2006 – email from Felistus Chipako to the Dgroup community media.  
3Zacomef August 14 , 2006  
4Zacomef e-mail of  August 23, 2006 and Post  August 24, 2006 
5 Post August 24, 2006. 

 15



balanced information and the Electoral Code of Conduct demanded that the media 
provided fair and balanced reporting of various political parties.1  And Zambian 
community media revealed that it had not accessed funds meant for the coverage of this 
year’s tripartite elections. Zambia Community Media Forum (ZACOMEF) director Elias 
Banda said community newspapers and radio stations had been sidelined for this year’s 
funds compared to 2001 when they gained from European Union funds. Mr. Banda was 
speaking at a ZACOMEF community journalism-training workshop in Lusaka on August 
23.  
 
 “We are the people at the grassroots and we need money to carry out our duties,” he said 
adding it would be difficult for most rural community media to effectively cover 
elections. Most participants drawn from all the nine provinces said community reporters 
needed transport and other resources to gather people’s views and cover political rallies.2  
 

In the mean time the Electoral Commission (ECZ) urged ZNBC to ensure that all 
Zambians were accorded an opportunity to assess for themselves the political parties 
taking part in the tripartite elections. In a speech read on behalf of chairperson Justice 
Ireen Mambilima by ECZ director Dan Kalale at a MISA Zambia workshop she said 
ZNBC as a public broadcaster was the most widely viewed and accessible means of 
communication to the majority of the Zambian people and that there was no doubt that 
the public would rely on ZNBC for news and information on elections. “The ZNBC 
amendment Act number 17 of 2002 which transformed ZNBC from a State broadcaster to 
a Public Service Broadcaster, it placed a heavy responsibility on ZNBC management not 
only to collect licence fees, but to ensure that the station’s programming was balanced,” 
she said and further challenged ZNBC to reflect all shades of political opinion and that all 
programmes should reflect the highest professional standards. However, Justice 
Mambilima said the ECZ was happy that ZNBC was part of the public broadcasters that 
signed the SADC guidelines and principles on election coverage in 2005.3
 

But on September 8 MISA Zambia sent out an alert about a ZNBC crew that was 
on 26 August 2006 harassed by a crowd at a rally addressed by opposition Patriotic Front 
(PF) president Michael Sata in the Chawama Township of Lusaka. The reporter Effie 
Mphande and cameraman Abraham Banda told MISA Zambia that Sata made comments 
during his address condemning the television licence fees paid to ZNBC by members of 
the public saying it was an unfair tax which he would abolish when he came to power. He 
also accused ZNBC of being biased in favour of the ruling MMD in its coverage. The 
comments incensed the crowd, which became hostile towards the ZNBC television crew. 
 
“When Sata left the rally the mass of people who were behind us as we were filming 
surged forward and demanded that we film them. One of them grabbed the camera tripod 
from me and a struggle ensued. I managed to wrestle it back but momentarily lost the 

                                                 
1Mail August 23, 2006 - Zamcom director Daniel Nkalamo said the programmes it had embarked on with ECZ would help the media 
understand the Electoral Code of Conduct and the Electoral Act. 
2Times August 24, 2006 -“ZACOMEF expects to train close to 100 unskilled community media journalists in a special community 
journalism programme in the next six months,” Banda said.  
3 Mail August 25, 2006 - The MISA Zambia workshop was at Lusaka’s Chrismar Hotel. 

 16



camera hood which I later recovered,” said Banda. And MISA Zambia Chairperson Fr. 
Frank Bwalya condemned the harassment of the ZNBC crew. 
 
“The incident is a violation of the right of the reporters to report freely. It is also a 
violation of the Electoral Code which clearly stipulates that journalists should be given 
unimpeded access to political meetings,” Fr Bwalya said. 
 
But the Patriotic Front in an official statement on 6 September 2006 condemned the 
harassment of the reporters.  
 
“We are appealing to our cadres and supporters countrywide to exercise restraint, 
patience and tolerance with our brothers and sisters from the press. We also urge our 
cadres and supporters not to engage in acts of hooliganism, violence, intimidation and 
harassment,” said Fresher Siwale a party spokesperson.1
 

And the Supreme Court on September 19 adjourned the hearing of the IBA and 
ZNBC board media case to 11 October 2006. Deputy Chief Justice David Lewanika 
sitting with judges Sandson Silomba and Florence Mumba adjourned the matter after 
chief state advocate Dominic Sichinga made an application for an adjournment saying the 
Solicitor General Sunday Nkonde who was supposed to deal with the appeal had fallen 
ill.2 MISA Zambia immediately sent out an update on the matter including Dr. Patrick 
Matibini’s view that the State appeared to be deliberately dragging its feet over the case 
despite the case being of public importance.3
 

On September 22 the PF was granted an ex parte injunction restraining the MMD, 
the ZNBC and Muvi Television from broadcasting unfavourable advertisements about 
party president Michael Sata. In an order made by the High Court Judge Naboth Mwanza, 
the court said “the defendants whether by themselves, their agents or servants or 
otherwise whosoever be restrained and an injunction is hereby granted restraining them 
from publishing or causing to be published the advertisement concerning the first 
plaintiff. The judge added that the order would be in place until after the hearing of a 
summons returnable on a date to be set.  In a statement of claim filed in the Lusaka High 
Court Mr. Sata and his secretary general Guy Scott have sued for damages and sought an 
injunction to prevent the MMD, ZNBC and Muvi Television from publishing or causing 
to be published any defamatory words against Mr. Sata.4 But on September 26 ZNBC 
filed its defence denying that it selectively edited PF president Michael Sata’s speech 
thereby distorting his campaign message.  

 

                                                 
1 MISA Zambia Alert dated September 8, 2006. - Banda and his colleague were forced onto the platform where Sata had been 
addressing the rally for safety. Sensing the growing danger, they decided to move from the rally site to seek refuge at a nearby clinic 
as they waited for transport. However, the crowd continued following them and were given a lift to safety by some people who were 
also leaving the rally rather than wait for official transport. 
2Post September 20, 2006 
3 Alert/Broadcast Update Zambia dated 22 September 2006. On 19 September 2006 the Supreme Court failed to hear an appeal by the 
State against a High Court ruling compelling the Minister of Information and Broadcasting Services to take names of the Zambia 
National Broadcasting Corporation (ZNBC) and Independent Broadcasting Authority (IBA) boards to Parliament for ratification 
because the Attorney General Sunday Nkonde was ill. Dr Matibini was representing MISA Zambia, PAZA, ZAMWA, ZUJ, Society 
of Senior Zambian journalists (SSZJ) and the Press Freedom Committee (PFC) of The Post newspapers.  
4Mail September 23, 2006  

 17



But in an affidavit filed in a Lusaka High Court, ZNBC stated that it only aired an 
advertisement from the MMD after it was certified fit for public broadcast by its 
committee charged with the responsibility of previewing political advertisements to 
ensure they were not libelous and were in line with both the electoral laws and 
regulations and internal guidelines. The corporation further stated that the words spoken 
by the PF leader in an advertisement in question meant and were understood to mean he 
would chase away investors and demolish houses in shanties once elected into office. 
ZNBC, however, stated that the advertisement in question did not reflect the opinion of 
the corporation but of the general public who were interviewed and who had full liberty 
to criticise any person particularly individuals such as the PF leader who aspired for 
public office.1  
 

And in its competition with other mobile phone providers MTN has started 
discussions with Naspers’ Multichoice pay-TV business to provide TV on its mobile 
phones by 2010. According to Buckley MacGrath head of MTN South Africa’s business 
unit his company was discussing with existing players about providing pay-TV via 
mobile handsets. 

 
“We think it is a viable commercial offering and we are looking at an offering with 
existing players,” MacGrath said, adding: “It is a long term thing, maybe 2008, definitely 
before 2010.”2

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
1Times September 27, 2006  
2Post September 26, 2006 

 18



4.0   Freedom of Information during the third Quarter of 2006 
During the quarter agitation for the enactment of the Freedom of Information Bill 
appeared to have taken a remote back seat. Instead all media associations including 
MISA Zambia were involved in election related activities. However, as an under current 
it was obvious that the performance of the media during the election period would have 
benefited from the existence of this law. 
  

But talk of Freedom of Information came from an unlikely quarter. Officiating at 
a hand over ceremony of media equipment donated by the Media Trust Fund Eastern 
Province deputy minister Borniface Nkhata said the government encouraged free, 
independent, vigorous and professional Press. He added that government would support 
community media that entrenched and institutionalised transparency through the 
information it disseminated and more interestingly said the following:   
 
“As you are aware, even Parliament is effectively and positively pursuing legitimising the 
Freedom of Information Bill to become law.”  

  
And Media Trust Fund executive director, Bestone Ng’onga, said his organisation 

had spent K1.2 billion in 2006 in providing equipment to 34 media institutions mainly in 
rural areas. But more importantly Ngonga said information was vital for any meaningful 
development to take place, adding that Government needed to talk to the people and vice 
versa. He appealed to the Government to give tax exemptions on the importation of 
media equipment if his organisation was to realize its objective of assisting in 
establishing a relevant, accessible, professional, gender balanced and sustainable media 
in rural areas.1 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                 
1Times July 7, 2006   

 19



5.0 Print Media during the third Quarter of 2006 
Three issues dominated the print media during the quarter. First was the Media Trust 
Fund donation to Kwacha Kum’mawa, which generated a lot of controversy in 
community media circles. Second was The Post celebrating its 15 years of existence 
started with a build up with meetings with political stakeholders and testimonial 
interviews with a number of people who spoke well on the newspaper’s contribution. The 
third issue involved the Guardian Weekly, a newspaper that was banned from running sex 
abuse stories about Zambia Air Force Commander. 
 

On the first issue government challenged the community media in rural areas to 
cover and inform the public on developmental issues in addition to politics. Speaking 
during the handover of equipment donated by the Media Trust Fund (MTF) to the 
Kwacha Kummawa Community Print Media in Chipata Eastern Province Minister, 
Borniface Nkhata, said inform and highlight to the public all developmental issues. The 
MTF donated equipment valued at K97 million and this included two desktop computers, 
a fax machine, digital camera and a state-of-the art 135 page per minute copy printer. The 
minister also said that the government encouraged free, independent, vigorous and 
professional Press, adding that it would support community medium that entrenched and 
institutionalised transparency through the information it disseminated. He noted that 
Eastern Province had been blessed with a number of community radio stations such as 
Breeze FM, Radio Maria, Chikaya, Pasme, Explorer, and Mpangwe but that the province 
still lagged behind in the provision of print media and commended Kwacha Kummawa 
for being the only flag bearer in the province. He urged Kwacha Kum’mawa to graduate 
from just running a community magazine to instead look at possibilities of producing a 
newspaper. 
 

And MTF executive director, Bestone Ng’onga, said his organisation had spent 
K1.2 billion this year in providing equipment to 34 media institutions mainly in rural 
areas. He said information was vital for any meaningful development to take place, 
adding that Government needed to talk to the people and vice versa. He appealed to the 
Government to give tax exemptions on the importation of media equipment if his 
organisation was to realise its objective of assisting in establishing a relevant, accessible, 
professional, gender balanced and sustainable media in rural areas. And Kwacha 
Kummawa project coordinator, Josephine Tembo, said media institutions along the line of 
rail had been receiving tremendous support from donors, adding that it was now time to 
invest in the media in rural areas.1  
 

But it was the presence of the minister at this function, which generated a lot of 
debate within the community media. Sam Phiri of OSISA first raised the issue when he 
asked as a matter of interest: Why should a minister was asked to hand over what is in 
fact a private donation? And directing some question to Ngonga, the MTF executive 
director Phiri wondered whether the MTF really needed to have its donations legitimized 
by the government. He went on to ask what the political implications were and what the 
MTF and Kwacha Kum’mawa hoped to achieve from the minister’s presence at the 

                                                 
1Times July 7, 2006 
  

 20



handover ceremony? Further he wondered whether this was proof that Civil Society 
Organisations (CSOs) and NGOs could do nothing in Zambia without the politician’s 
saying so?  

 
“Aren’t we, as individuals and CSOs deliberately, or inadvertently, limiting our 
operational space because of our one-party mentality?” he asked, adding that he had no 
problem with government officials (ministers and others) donating to particular projects 
from government funds, but for the MTF to invite a politician to a handover 
ceremony…that was something else. He urged the “owners” of MTF (PAZA. ZUJ. 
MISA, ZAMWA, etc) to re-look at this ‘policy’ position very carefully because, he 
feared, the MTF could be reduced into another extension of a government department.1
 

In the debate that followed Felix Kunda of Justice for Widows and Orphans 
Project (JWOP) was not sure whether the presence of a Minister at the function, really 
turned the whole thing around, especially that “Chipata being a small town, the presence 
of Eastern Province Minister contributes/advertisers the local newsletter to the 
people.” He also noted that in whatever journalists did, they were connected to politicians 
at local or international levels.   

 
“They are the people who represent or misrepresent us in parliament, and there fore even 
at an occasion like a donation, we need to make them accountable.  And anyway, a 
Deputy Minister heads a province, whose decisions will affect all in the province 
including Kwacha Kum’mawa.  I think his presence was worth it,” he observed.2
 

The staff at Kwacha Kum’mawa joined the debate. They thanked members of the 
Discussion group for the interest the donation had generated particularly the involvement 
of the Minister in Charge of the province. They revealed that MTF was not involved in 
inviting the minister. They noted that community media operated at grassroot levels and 
had tentacles that were appreciated by both politicians and a cross section of people and 
that the newsletter has a close relationship that cut across the political divide. 

 
“It is a fact that half of the provincial administration offices have one or two posters from 
Kummawa. In short they know Kummawa as part of their daily life. Sometimes back the 
Permanent Secretary Brigadier Tembo during a media sensitisation meeting asked for a 
public briefing on how Kummawa was doing. This allowed the Coordinator to inform 
Brigadier Tembo about the equipment in the pipeline from MTF. If it was not for his 
transfer General Tembo should have been a contender for handing over equipment,” they 
said.  
 
They commended the Times of Zambia reporter for a factual story. And Phiri’s advice 
they observed – “when such advise occur, like the one being given, us at community 
medium have no option but to take the advise and ensure we don’t fall into a similar 
trap.”3

                                                 
1 E-Mail from Sam Phiri on the Zacomef Discussion Forum July 10 
2E-Mail from Felix Kunda of Justice for Widows and Orphans Project July 10   
3 E-mail from staff – they concluded - In conclusion the Minister, as someone who has seen Kummawa grow from his time in Chama 
(Kummawa started in Lundazi) stood in the best position, as well as being the Provincial head to handover the equipment and signed - 

 21



  
    With an eye on the forthcoming tripartite elections The Post first organised a 
meeting of political parties and other stakeholders where the editor Mr. Fred Mmembe 
addressed them. During the meeting on the role of the media in covering the elections, 
M'membe urged political party leaders to interact unreservedly with Post editorial staff.  
 
“We meet a lot of people just by the nature of the job we do here, so we also want to meet 
you and share with you what we have and what we know about what is happening, of 
course not for publication. You can come and attend our editorial meetings in the 
morning, after all there is nothing sinister about those meetings,” M’membe said. 
 
And political party leaders who attended the meeting were Brig. Gen Miyanda, Sata and 
his secretary general Dr Guy Scott, MMD’s George Chulumanda, Mike Mlongoti, 
Bwalya Chiti and Benny Tetamashimba, FDD’s Edith Nawakwi, Chifumu Banda and 
Newton Ng’uni, NDF’s Langtone Sichone and representative from Reform Party Col 
Nyirongo, MISA-Zambia’s Kellys Kaunda and Sipo Kapumpa, AVAP’s Bonnie Tembo 
and PAZA vice-president Amos Chanda.1
  

The above meeting was followed by what maybe termed testimonial interviews of 
the role Post newspaper in Zambia’s politics. First Jesuit Centre for Theological 
Reflection (JCTR) director Fr Peter Henriot was interviewed and he informed the readers 
that The Post had contributed greatly to the development of democracy in Zambia. Fr 
Henriot said the newspaper had been a key actor in Zambia's transition from one party to 
a more democratic state.  

 
“The reason is that The Post has carried news that is relevant and opinions that have 
shaped people's thinking and guided national debate,” Fr Henriot said.2
  
 Other individuals were also interviewed but their views were similar comments. 
However, on the material day July 26, 2006 minister of information Vernon Mwaanga 
informed the newspaper of how it had contributed to fight against poverty of information 
by reaching even the remote parts of Zambia. Mwaanga congratulated The Post on its 
15th anniversary and wished the organisation further development. 
 
“My ministry has and continues to recognise The Post as one of our many stakeholders. It 
has contributed to the fight against poverty of information by striving to reach even the 
remote areas, your success is the story of the success of government media policy and 
desire of a vibrant, free and independent media,” he said, adding “I wish the post another 
15 years of success.”3

  
 

                                                                                                                                                 
Edward Banda, Ernest Banda, Florence Zimba, Pastor Jessy Mwale, Pauline Makala, Tendai Phiri, Josephine Temboand Grace 
Malunga. Written by Godfrey Chitalu as agreed by management. 
1Post July 17, 2006. 
2Post July 18, 2006.  
3Post July 27, 2006  

 22



 The third issue related to the ban from running sex abuse stories about Zambia Air 
Force Commander imposed on Guardian Weekly. The newspaper was served with an 
injunction restraining it from publishing allegations that Zambia Air Force commander 
Lieutenant General Christopher Singogo sexually abused a secretary employed by the air 
force. Since June 24, 2006 the newspaper ran several articles alleging that the air force 
commander had coerced the unnamed secretary into having a sexual relationship with 
him over several years. But according to a letter dated 8 August 2006 from Singogo’s 
lawyer Patrick Matibini the allegations were “base, malicious, false, ill motivated and 
published in contumelious disregard for our client’s reputation”. The ZAF commander 
was demanding an apology and K500 million (US$142,000) in damages. In response, 
however, the Guardian Weekly said it stood by its stories because “they are based on 
documents and facts which can stand up to independent scrutiny,” said Editor Zarina 
Geloo and the Guardian Weekly would therefore not apologise to General Singogo and 
would in fact pursue the matter to its legal, social and civil conclusion.1
 
  Other incidents during the quarter included the statement by Zacomef that 
community media had not accessed any election funds. Zacomef coordinator Elias Banda 
complained that the community newspapers and radio stations had been sidelined in this 
year’s elections funds compared to 2001 when they gained from the European Union 
funds. 
 
“We are the people at the grassroots and we need money to carry out our duties. It's like 
the elections money is concentrated in Lusaka and yet we wrote two concept papers to 
the Zambia 2006 election funds. No response to date,” said the coordinator. 
 
He said both the basket funds from Zambia Elections Fund (ZEF) and Electoral 
Commission of Zambia (ECZ) failed to fund the community media in this year’s 
elections. It would be difficult for most rural community media to effectively cover 
elections and would starve people of relevant information for them to make informed 
choices.2
 

Two court cases occurred during the quarter. First were a legal suit started by 
Patriotic Front (PF) president Michael Sata. In a letter dated August 18, 2006 Sata 
instructed his lawyer Bonaventure Mutale to sue the state-owned Zambia Daily Mail for 
defamation demanding K3 billion as damages. And Mutale wrote to the Zambia Daily 
Mail editor-in-chief referring to the articles that were published on August 14 and 15, 
2006, stating that the articles were not only false but also calculated to influence voters in 
the forthcoming presidential elections. 

 
“We are therefore, instructed to demand from yourselves a full and unqualified apology 
to be published in your paper, the form of such apology to be approved by us and an 
undertaking not to continue the publication of any similar articles,” Mutale wrote, adding: 
“We must have your positive response by midday on 23rd August, 2006, failure to which 

                                                 
1MISA Zambia Alert dated 14 August 2006 
2Times August 24, 2006 - Mr. Banda was speaking at a ZACOMEF community journalism-training workshop in Lusaka August 23. 

 23



we shall institute an appropriate civil suit for an order of injunction and damage.”1 
 

Next was the ongoing media case before the Supreme Court. On September 19 the 
Supreme Court adjourned the case in which six media bodies sued the State for failing to 
implement the ZNBC (amendment) Act and IBA Act of 2002, after an application from 
the State. Deputy Chief Justice David Lewanika, sitting with justices Florence Mumba 
and Sandson Silomba adjourned the case to October 11 after Chief State advocate 
Dominic Sichinga made the application for the State, saying the State was not ready to 
proceed because the Solicitor-General Sunday Nkonde was ill.  

 
But lawyer representing the six mother bodies Patrick Matibini said though he 

were sympathetic that the Solicitor-General was unwell, he also noted that the State had 
not yet filed its heads of arguments. He said it was important that the State did so as the 
matter generated public interest, especially that he had on several occasions sought the 
State to file its heads of arguments but to no avail.2  
   

The end of the quarter saw the revival of the Professional Printers Association of 
Zambia by a group of printers to highlight issues pertaining to the printing industry. A 
committee comprising nine members was set up on September 28 in Lusaka to re-launch 
association. On the development Printers Association of Zambia interim spokesperson, 
Charles Zimba said the revitalizing of the association, which in the 1980s was once alive, 
was prompted by the lack of recognition of the printing profession in the country. He said 
the development was meant to chart the way forward in the printing industry by bringing 
together persons interested in the science and art of printing.3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                 
1Post August 20, 2006 - The articles of 14th August, 2006 and 15th August, 2006 entitled "PLOT 1: Where does Sata stand?" and 
"Michael Sata scares investors" respectively," 
2Times September 20, 2006 - The six media bodies are the Media Institute of Southern Africa (MISA) Zambia, Zambia Media Women 
Association, the Press Association of Zambia, Zambia Union of Journalists, Society of Senior Zambian Journalists and the Post 
Newspapers. 
3Mail September 29, 2006   
  

 24



6.0 Attacks on MISA members and non-MISA members during the  
third Quarter of 2006 

During much of the year party cadres and students attacked journalists in the course of 
their work. It was no different during this quarter as some unruly UPND cadres roughed 
up journalists from the public media and people perceived to be against party presidential 
hopeful, Hakainde Hichilema UPND spokesperson, Patrick Chisanga, who was in Mongu 
at the time of the incident has since apologised for the harassment in an incident that 
occurred at the party secretariat in Lusaka when the reconciliatory committee of 
presidential hopefuls was interviewing Mr. Hichilema. The cadres who chanted pro-
Hichilema slogans almost smashed a Zambia Daily Mail Tata pick-up. The reporters 
were invited to a press briefing by a UPND official only to learn that the meeting was in 
camera. The cadres were keeping vigil at the secretariat entrance and were ferried in a 
Canter belonging to one of the party members. And the UPND in Central Province has 
pledged to support Mr. Sakwiba Sikota for party president. UPND central provincial 
secretary, Clement Kazeze, said in an interview in Kabwe yesterday that the province 
was going to rally behind Mr. Sikota for the party’s top most position. The province was 
behind Mr. Sikota because he had stood for the party through thick and thin with the late 
Anderson Mazoka. Mr. Kazeze said the province was also behind Patrick Chisanga for 
party vice-president.1
 

The next issue related to the ban from running sex abuse stories about Zambia Air 
Force Commander imposed on Guardian Weekly. The newspaper was served with an 
injunction restraining it from publishing allegations that Zambia Air Force commander 
Lieutenant General Christopher Singogo sexually abused a secretary employed by the air 
force. Since June 24, 2006 the newspaper ran several articles alleging that the air force 
commander had coerced the unnamed secretary into having a sexual relationship with 
him over several years. But according to a letter dated 8 August 2006 from Singogo’s 
lawyer Patrick Matibini the allegations were “base, malicious, false, ill motivated and 
published in contumelious disregard for our client’s reputation”. The ZAF commander 
was demanding an apology and K500 million (US$142,000) in damages. In response, 
however, the Guardian Weekly said it stood by its stories because “they are based on 
documents and facts which can stand up to independent scrutiny,” said Editor Zarina 
Geloo and the Guardian Weekly would therefore not apologise to General Singogo and 
would in fact pursue the matter to its legal, social and civil conclusion.2
 

And Patriotic Front (PF) president Michael Sata started another legal suit. In a 
letter dated August 18, 2006 Sata instructed his lawyer Bonaventure Mutale to sue the 
state-owned Zambia Daily Mail for defamation demanding K3 billion as damages. And 
Mutale wrote to the Zambia Daily Mail editor-in-chief referring to the articles that were 
published on August 14 and 15, 2006, stating that the articles were not only false but also 
calculated to influence voters in the forthcoming presidential elections. 

 
“We are therefore, instructed to demand from yourselves a full and unqualified apology 
to be published in your paper, the form of such apology to be approved by us and an 

                                                 
1Times  2006 
2MISA Zambia Alert dated 14 August 2006 

 25



undertaking not to continue the publication of any similar articles,” Mutale wrote, adding: 
“We must have your positive response by midday on 23rd August, 2006, failure to which 
we shall institute an appropriate civil suit for an order of injunction and damage.”1 
 

But on September 8 MISA Zambia sent out an alert about a ZNBC crew that was 
on 26 August 2006 harassed by a crowd at a rally addressed by opposition Patriotic Front 
(PF) president Michael Sata in the Chawama Township of Lusaka. The reporter Effie 
Mphande and cameraman Abraham Banda told MISA Zambia that during his address 
Sata made comments condemning the television licence fees paid by members of the 
public to ZNBC. He said it was an unfair tax that he would abolish when he came to 
power. He also accused ZNBC of being biased in favour of the ruling MMD in its 
coverage. The comments incensed the crowd, which became hostile towards the ZNBC 
television crew. 

 
“When Sata left the rally the mass of people who were behind us as we were filming 
surged forward and demanded that we film them. One of them grabbed the camera tripod 
from me and a struggle ensued. I managed to wrestle it back but momentarily lost the 
camera hood which I later recovered,” said Banda. And MISA Zambia Chairperson Fr. 
Frank Bwalya condemned the harassment of the ZNBC crew. 
 
“The incident is a violation of the right of the reporters to report freely. It is also a 
violation of the Electoral Code which clearly stipulates that journalists should be given 
unimpeded access to political meetings,” Fr Bwalya said. 
 

At the end of the quarter the outstanding media case came up in the Supreme 
Court on September 19. Deputy Chief Justice David Lewanika, sitting with justices 
Florence Mumba and Sandson Silomba adjourned the case to October 11 after Chief 
State advocate Dominic Sichinga made an application saying the State was not ready to 
proceed because Solicitor-General Sunday Nkonde was ill. But lawyer representing the 
six mother bodies Patrick Matibini said though he was sympathetic that the Solicitor-
General was unwell he also noted that the State had not yet filed its heads of arguments. 
He it was important that the State did so as the matter had generated public interest and 
on several occasions sought the State to file its heads of arguments but to no avail.2 
  
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
1Post August 20, 2006 - The articles of 14th August, 2006 and 15th August, 2006 entitled "PLOT 1: Where does Sata stand?" and 
"Michael Sata scares investors" respectively," 
2Times September 20, 2006 - The six media bodies are the Media Institute of Southern Africa (MISA) Zambia, Zambia Media Women 
Association, the Press Association of Zambia, Zambia Union of Journalists, Society of Senior Zambian Journalists and the Post 
Newspapers.  

 26



7.0   Media violations during the third Quarter of 2006 
 
Date Victim Attacked/Harassed  Who Legal/Action 
 
 July 2006 

 
  Times of 
Zambia 
Reporters 

 
  Harassed 

 
 UPND cadres 

 
No action. 
Patrick 
Chisanga 
UPND vice 
president 
apologised 

 
 July 2006 

 
  Zambia 
Daily Mail  
Reporters 

 
  Harassed 

 
 UPND cadres 

  
No action. 
Patrick 
Chisanga  
UPND vice 
president 
apologised 

18 August 
2006 
  

 
  Zambia 
Daily Mail 

 
 Sued 

 Michael Sata 
Patriotic Front 
president 

 
   Legal action 
– demanding 
K3 Billion in 
damages 

26 August 
2006 
  

Abraham 
Banda of 
ZNBC TV 
   

 
 Harassed 

 
PF cadres  

 
MISA Zambia 
issued alerts 

26 August 
2006 
 
  

 
  Effie 
Mphande of 
ZNBC TV 

 
 Harassed 

 
 PF cadres 

 
MISA Zambia 
issued alerts  

 
 8 September 
2006 

 
 Guardian 
Weekly 
  

 
 Sued 

 
 General 
Singogo then 
ZAF 
commander 

 
Legal action 
demands 
US$142,000  
in damages 

 
 19 September 
2006 

MISA Zambia 
and partners 
   

 
Case adjourned 
  

Supreme 
Court 
   

  
No decision 

 
 
 

 27


