
 
 
STATE OF THE MEDIA 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

For the Quarter: October 1 – December 31, 2006  
                   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
     MISA ZAMBIA 
 
 
 
 
 
 
 

 1



 
 
   MISA Zambia      
______________________________________________________    
    State of the Media Report for the Fourth Quarter 2006 
 
 
 
1.0   Introduction to the State of the Media in Zambia Fourth Quarter 2006 
 
 
2.0   Media Environment during the Fourth Quarter of 2006 
 
 
3.0   Cell Phone providers fight for dominance during Fourth Quarter 2006 
 
4.0 Broadcast Media during the Fourth Quarter of 2006 
 
 
5.0 Freedom of Information during the Fourth Quarter of 2006 
 
 
6.0 Print Media during the Fourth Quarter of 2006 
 
 
7.0 Attacks on MISA members and non-MISA members during the  

Fourth Quarter of 2006 
 
 
8.0 Media violations during the Fourth Quarter of 2006 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 2



1.0 Introduction to the State of the Media in Zambia Fourth Quarter 2006 
The State of the Media Report is a quarterly assessment of the media environment in 
Zambia. This State of the Media report is for the third quarter of 2006. The assessment 
and record describes the media situation in Zambia and was prepared by the Zambian 
Chapter of the Media Institute of Southern Africa – (MISA Zambia). The report includes 
the environment in which media institutions exist and operate and how that environment 
affects individual journalists. 
 

As indicated in the past quarterly State of the Media reports MISA Zambia 
contributed a chapter on the state of the media in Zambia in the publication So This is 
Democracy produced by the regional office in Namibia. MISA Zambia has also 
continued to contribute information to this publication in form of Alerts and Updates. 
However, the local quarterly State of the Media report keeps abreast with the unfolding 
events affecting the media within the country, to keep media personnel, other 
stakeholders and the donor community better informed about developments in Zambia’s 
media. 
       

Significant during the quarter was Celtel Zambia’s signing in December of a 
K420 billion ($105 million) local and foreign syndicated term loan with Barclays Bank 
and Citi Group (ABSA Capital). Speaking during the signing ceremony in Lusaka Bank 
of Zambia Governor Caleb Fundanga on December 12 hailed the loan as a landmark in 
the private sector participation in economic development in Zambia. Dr Fundanga said it 
was gratifying that 82 per cent of the $105 million was raised in Zambian Kwacha 
primarily from local commercial banks with participation from international development 
financing institutions.  
 

Dr Fundanga said the BOZ in collaboration with Government was working at 
ensuring that all institutions were supportive of keeping the global investor audience 
informed about economic developments transparently. A total of 11 domestic and 
international financing institutions participated in the facility including Barclays Bank, 
Citi Bank Zambia, DEG Deutische, Development Bank of South Africa, Finance Bank 
Zambia, Stanbic Bank, Standard Chartered Bank Zambia and the Zambia National 
Commercial Bank. Celtel acknowledged that the loan facility was an appreciation of how 
much confidence the other financial institutions had in the company.1

 
Of interest during the quarter were the appointments by the Speaker of the 

National Assembly Amusaa Mwanamwambwa of members of the new sessional 
committees. Appointed too were members of the Committee on Information and 
Broadcasting Services announced the names on November 16, 2006 by the Speaker and 
these included Dr P D Machungwa, MP (Chairperson), Mr C W Kakoma, MP, Mr M 
Kapeya, MP, Mrs J M Limata, MP, Mr M Mwangala, MP, Mr H Mwanza, MP, Mr D 
Mwila, MP and Dr C A Njobvu, MP.2
 
 

                                                 
1Times December 13, 2006  
2 Speaker Amusaa Mwanamwambwa in National Assembly Debates of November 16, 2006. 

 3



2.0   Media Environment during the Fourth Quarter of 2006 
The media environment in the fourth quarter of 2006 started with President Mwanawasa 
praising the role played by both the electronic and print media during the election period 
especially in keeping the population informed. 
“The local radio stations throughout the country and the daily and weekly papers have 
become a powerful source of knowledge and information. I thank them profoundly,” 
President Mwanawasa said.1  

 
And Zamtel averted the withdrawal of international roaming services for Zambian 

mobile telephone users. The France Telecom Company had threatened to cut services to 
Zamtel over unsettled bills, which both Zamtel commercial director Sandie Kandolo and 
managing director Simon Tembo confirmed. They said they were aware of threats from 
France Telecom over the possible discontinuation of service but added that the matter had 
since been resolved.2
 

But during the quarter the Press Freedom Committee of the Post and the Press 
Association of Zambia (PAZA) also resolved on revitalizing advocacy for media law 
reforms especially in the possible re-introduction of the Freedom of Information Bill to 
Parliament. The two organisations noted that failure to take the Bill to Parliament would 
deprive the citizens their right to access vital information for the enjoyment of other 
rights. In a statement released in Lusaka on October 22, the two media institutions stated 
that they would engage the Government and Members of Parliament on the need to 
expeditiously enact laws that would create a general enabling environment for the growth 
of the media industry in Zambia. In this regard, they would lobby the Government to 
waive duty on newsprint and other printing materials to make access to information 
cheaper and to broaden the readership of publications among the people for critical 
involvement in formulating social policies and in the decision-making process of 
Governance. The two media watchdog groups said they would increase readership of 
publications, especially among young people in schools and selected youth organisations 
and would conduct talks in learning institutions aimed at creating media awareness.3
 

And straight on President Mwanawasa’s heels Communication and Transport 
minister Peter Daka praised Celtel for connecting every district in Zambia to its network. 
Speaking during a tour of Celtel offices in Lusaka on November 10 the minister said 
communication was no longer a need but a right that every Zambian should enjoy in the 
liberalized market and in accelerating economic and social activities.4 Further the 
minister urged stakeholders in the communication sector to be involved in the 
formulation of a strong law in the Information and Communication Technology (ICT). 
He said his ministry would ensure that the ICT sector took a leading role in the 
empowerment of people and the improvement of the economy. He said Celtel had 
through taxes to ZRA also contributed to the increased revenue of the country.5
 

                                                 
1Mail October 4, 2006  
2Post October 14, 2006 
3Times October 23, 2006  
4Times November 11, 2006 
5Mail November 12, 2006  

 4



Another minister praised the media, claiming it was a key partner in the 
development of North Western Province. Noting that the province had for many years 
remained the country’s Cinderella provincial minister Kennedy Chipungu told Solwezi 
based journalists on November 13 that the media were stakeholders in the development 
of the region.1 Besides the minister’s comment MISA Zambia organised a Media literacy 
Workshop in Solwezi on November 20-22, 2006 at Changa Changa Motel. The workshop 
with the theme “The Role of the Public in Media” and attended by 51 participants, was 
the second Media Literacy Workshop to be held in Solwezi after an earlier one held in 
2004.2   
 
  Apart from the workshop in Solwezi MISA Zambia on November 30 also 
organised the Annual Media Awards in Lusaka. Officiating at the function first Zambian 
president Kenneth Kaunda challenged the Zambian media to give priority to issues of 
HIV/AIDS instead of concentrating too much on politics.  Dr Kaunda said the media had 
a critical role to play in the public awareness debate against HIV/AIDS and there could 
only be success if valuable information on prevention of infections and available 
treatment reached the people in urban and rural areas.3 The HIV/AIDS segment of the 
Awards ceremony was funded by USAID. 
“In fulfilling its role in dissemination of information, it is important that it does so 
without fear or favour especially in presentation of editorials. In this way, the public can 
be assured of receiving unbiased and uncensored information on many issues including 
economic, social and political developments,” Kaunda said.4  
And QFM as an institution won the overall Media Freedom Award while Mutuna Chanda 
of QFM won the radio category and Godfrey Malama won the print media category. 
 

Deputy minister of Information and Broadcasting David Phiri urged the media to 
highlight government policy and the economic development projects being implemented 
countrywide. Speaking after conducting a familiarization tour of ZANIS Mr Phiri said 
November 2 that a lot of economic activities were going on unreported to the majority of 
the public.5
 

Of interest during the quarter Celtel Zambia signed a K420 billion ($105 million) 
local and foreign syndicated term loan financing with Barclays Bank and Citi Group 
(ABSA Capital) making it a landmark in the private sector participation in economic 
development. Celtel Zambia established the facility to finance capital expenditure 
requirements of its network and for the repayment of existing loans. The Bank of Zambia 
(BOZ) said December 12 that the signing of the loan facility was attributed to the 
massive economic gains such as single digit inflation that Zambia had reached. Speaking 
during the singing ceremony, BOZ Governor Caleb Fundanga said the loan agreement 
indicated that Zambia was able to rally foreign private capital to improve its domestic 
financing limitations.6  
                                                 
1 Times November 15, 2006 
2 Solwezi Media Literacy Report 
3Times December 2, 2006 
4Mail December 2, 2006 
5Mail December 3, 2006 
6Times December 13, 2006 -A total of 11 domestic and international financing institutions participated in the facility.  The institutions 
included Barclays Bank, Citi Bank Zambia, DEG Deutische, Development Bank of South Africa, Finance Bank Zambia, Stanbic 

 5



 
Government had with immediate effect ordered police to stop issuing permits to 

political parties intending to hold rallies. But United Liberal party president Sakwiba 
Sikota has said the banning of political rallies is unconstitutional. At a press briefing, 
home affairs deputy minister Chrispine Musosha said police permits are not going to be 
issued for political purposes. 
“This follows enormous pressure that has been exerted on the president and his wife from 
opposition parties,” Musosha said. “We are doing it now because of the many attacks that 
have been directed at the President. We feel certain utterances from the opposition are a 
threat to national security, that is why we have also issued the ban.”1

 
During the quarter the Media Trust Fund (MTF) held its Annual General Meeting 

on December 16 at which it appointed economist and governance consultant Prof Oliver 
Saasa, as the new chairman of the board of directors following the retirement of 
Hakainde Hichilema who has joined active politics as UPND president.  At the same 
meeting at Protea Safari Lodge in Chisamba the MTF also appointed Lusaka lawyer 
Margaret Chalwe as deputy chairperson of the board. And interim MTF chairperson 
Margaret Chimanse thanked the meeting for endorsing the board’s nominees who will 
take up the appointments. Ms Chalwe takes up the deputy position, which remained 
vacant for sometime until the AGM. During the meeting Ms Chimanse said she was 
happy with the strides MTF made in terms of community media development and 
especially that it was on course in establishing the targeted five rural radio stations in 
Choma, Isoka, Katete, Mwinilunga and Nchelenge. 
“The equipment for three of the five stations has already been purchased while the 
equipment for the remaining two awaits shipment from the United Kingdom,” she said. 
She said the MTF was also pleased that through interaction with the communities it had 
been able to secure construction permits for Macha in Choma, Mwinilunga and Isoka and 
was in the process of securing another permit for Nchelenge.2
   

Further the quarter saw the Zambia Union of Journalists (ZUJ) demand an 
apology from Home Affairs Deputy Minister, Chrispine Musosha, for claiming that the 
media misrepresented his statement over the ban on political rallies. At the same time the 
ZUJ commended Home Affairs Minister, Ronnie Shikapwasha, for retracting Mr 
Musosha’s statement, which could have eroded donor and investor confidence that 
Zambia enjoyed. But ZUJ also advised Mr Musosha not to use the media as a scapegoat 
for his statements. This was in apparent reference to Mr Musosha’s statement that some 
sections of the media misrepresented his statement to mean that Government had 
declared a partial state of emergency. On December 15, Mr. Musosha announced that the 
Government had banned all political meetings because of the weaning security situation. 
ZUJ president, Isabel Chimangeni, said in a statement, Mr. Musosha failed to name the 
so-called sections of the media and should not blame the media for his statements.  

                                                                                                                                                 
Bank, Standard Chartered Bank Zambia and the Zambia National Commercial Bank. Celtel acknowledged that the loan facility was an 
appreciation of how much confidence the other financial institutions had in it 
1Saturday Post December 16, 2006  
2Mail December 18, 2006  

 6



“We, therefore, reject with the attempt by Mr Musosha to use the media as a scapegoat 
for his statement,’’ Ms Chimangeni said.1  
 

Besides the quarter also saw the Media Council of Zambia (MECOZ) elect a new 
board of directors comprising seven professionals from various sectors. The new board 
pledged to work closely with other media institutions in Zambia to enhance 
professionalism among journalists. MECOZ executive secretary Beenwell Mwale said in 
a press statement in Lusaka December 17 that the new board’s priority would be to 
conduct training programmes for journalists in media law and ethics following increased 
complaints that professionalism was not being followed in some sectors of the media.2  
 

Further the quarter saw the Communications Authority of Zambia announce that 
the parallel numbering system under which telecommunication service providers would 
continue using six and seven digits would begin on May 1, 2007. In an interview after the 
‘meet the minister’ cocktail party Chief Executive Officer Shuller Habeenzu said the cut 
off date for use of the parallel system would be November 1, 2007. It was acknowledged 
that once the new system was effected each telecommunication service provider would 
have the capacity to accommodate up to 10 million subscribers without need for a second 
national destination code. It was further revealed that the current numbering system, with 
a six-digit subscriber number (SN) besides the country code (CC) was based on Zambia 
Telecommunication Company (Zamtel’s) fixed line platform developed 40 years ago by 
the defunct Post and Telecommunications Corporation (PTC).3 Of interest during the 
quarter was Celtel Zambia being given the best operations award for 2006 beating 13 
other countries in Africa.4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
1Times December 18, 2006  
2Times December 18, 2006  - Those elected to the board include Sister Rose Nyondo a lecturer in the school of Mass Communication 
at the University of Zambia and Mr Chibamba Kanyama who is Zambia State Insurance Corporation’s director of Corporate Affairs. 
Others are Pastor Conrad Mbewe (Baptist Church), Chieftainess Chiawa (traditional leader), Mr Benstone Ng’onga (MTF), Mr Denis 
Wood (Business Consultant) and Faxon Nkandu (Media Consultant). Sister Rose was elected acting chairperson of the board to 
replace Mr Mumba Malila, a lawyer who was appointed Attorney General recently. Two more members would be appointed to the 
board soon. 
3Post December 22, 2006  
4Sunday Times – December 24, 2006   

 7



3.0 Cell Phone Service providers fight for dominance 
Competition between the three-cell phone providers heated up during the quarter as MTN 
Zambia on October 13 launched its own per second billing to compete with Celtel 
Zambia and Zamtel in providing this form of billing for its customers. MTN Chief sales 
and marketing officer Freddie Makoane said in an interview that the product, dubbed Pay 
As you Go per Second Plus, was further testimony of the company’s resolve to respond 
to consumer views.1 Within the month of October MTN also announced the 
commencement of trials for providing the first mobile DStv service through its recent 
partnership with media firm Nespers.2  
 

Further, MTN Zambia continued its pressure on the other cell phone providers as 
it partnered with The Post Newspaper to empower its newspaper’s mobile sales agents 
with cell phone scratch cards. Post newspaper marketing manager Chris Chilongo 
revealed the newspaper had asked the other cooperating partners such as Celtel Zambia 
but the organisation refused to become part of the process of empowerment. During the 
MTN Zambia and Post Newspaper vendors’ challenge on October 22 MTN Sales 
Manager Ethel Mulenga welcomed The Post’s initiative saying this would help take 
business closer to the people.3
 

While MTN Zambia was doing the catch up act Communication and transport 
minister Peter Daka was commending Celtel Zambia for ensuring that every district in 
Zambia was connected to its network. Speaking before a familiarization tour of Celtel 
offices in Lusaka on November 10 Daka said communication was no longer a need but a 
right that every Zambian should enjoy in the liberalized market especially that the 
development would accelerate economic and social activities.4 Further the  K420 billion 
($105 million) local and foreign syndicated term loan financing signed by Celtel Zambia 
with Barclays Bank and Citi Group (ABSA Capital) was described as a landmark in the 
private sector participation in economic development.  

 
The Bank of Zambia (BOZ) Governor Caleb Fundanga said on December 12 that 

the signing of the loan facility was due to the massive economic gains such as the single 
digit inflation that Zambia was experiencing and it showed that Zambia was able to rally 
foreign private capital to improve its domestic financing limitations. Dr Fundanga said it 
was gratifying that the loan facility was initially launched with $70 million but this was 
subsequently raised to $105 million following significant over-subscription and 82 per 
cent of that was raised in Zambian Kwacha from local commercial banks with the 
participation of international development financing institutions.5  
 

Communications Authority of Zambia disclosed that the parallel numbering 
system where telecommunication service providers would use both six and seven digits 

                                                 
1Post October 14, 2006 
2Post October 19, 2006 
3Post October 24, 2006  
4Times November 11, 2006 
5Times December 13, 2006 -A total of 11 domestic and international financing institutions participated in the facility.  The institutions 
included Barclays Bank, Citi Bank Zambia, DEG Deutische, Development Bank of South Africa, Finance Bank Zambia, Stanbic 
Bank, Standard Chartered Bank Zambia and the Zambia National Commercial Bank. Celtel acknowledged that the loan facility was an 
appreciation of how much confidence the other financial institutions had in it 

 8



would start on May 1, 2007. In an interview Shuller Habeenzu, the managing director 
said the parallel system would end on November 1, 2007. He said the new system would 
benefit telecommunication service provider as they would have the capacity to 
accommodate up to 10 million subscribers lines.1 In the meantime Celtel Zambia won the 
best operations award for 2006 beating 13 other African countries.2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
1Post December 22, 2006  
2Sunday Times – December 24, 2006 
  

 9



4.0 Broadcast Media during the Fourth Quarter of 2006 
Police on Sunday October 1st asked QFM radio station to stop playing messages on air 
that were inciting the nation. The senior police officers arrived at QFM demanding that 
the station refrained from playing a message regarding the 2006 general elections that 
they deemed would ‘incite the nation’.  But QFM managing director Asan Nyama 
maintained that his institution had covered the 2006 elections fairly and without any 
prejudice contrary to police insinuations. In a letter dated October 1st to the Inspector 
General Ephraim Mateyo the managing director maintained that they had reported the 
elections professionally. In the letter also copied to MISA Zambia Nyama stated that 
since inception five years ago, QFM had remained neutral in the way it reported on issues 
of national interest. 
“We refer to the above matter and confirm that we were this afternoon (October 1st) 
visited by your senior officers. The purpose of their visit was to ask us to refrain from 
playing a message.1
 

And in a press statement on October 2 MISA Zambia regretted police attempts to 
dictate to Q-FM Radio on how the station should cover election issues. MISA Zambia 
regarded as retrogressive the visit to Q-FM radio station in Lusaka by senior police 
officers and their demand that the radio station stop broadcasting messages allegedly 
“inciting the nation”. According to MISA Zambia’s investigation Q-FM radio did not 
broadcast messages that could incite the nation.    
“We, therefore, believe that the police action was clearly aimed at intimidating Q-FM 
radio and preventing it from carrying out its broadcasts. We strongly appeal to the police 
to desist from such intimidation because it is a violation of freedom of the press and fuels 
further tension,” the press statement signed by chairperson Fr Frank Bwalya concluded.2  
 

On October 3 MISA Zambia issued an Alert headlined ‘Police ask Q-FM radio to 
stop “inciting the nation”. The Alert provided the details of the incident and also carried 
an October 2 interview with Asan Nyama, the Q-FM managing director. He told MISA 
Zambia that it appeared police officers wanted to intimidate the station so it stopped 
doing “on the spot” broadcasts of the elections and their aftermath.3
 

But apart from police threats President Mwanawasa praised both the electronic 
and print media for the role it played in keeping the population informed not only at the 
time of elections but on a daily basis. 
“The local radio stations throughout the country and the daily and weekly papers have 
become a powerful source of knowledge and information. Our open society and our 
democracy will thrive if our people are kept properly informed of what is going on 
around them,” he said.4
 

But on October 18 MISA Zambia released another “Alert” entitled the Supreme 
Court reserves ruling on ZNBC/IBA case. The Alert referred to the Supreme Court sitting 
on October 11 where Attorney General and Justice Minister George Kunda submitted that 
                                                 
1The Post October 3, 2006 
2MISA Zambia Press Statement October 2, 2006  
3 MISA Zambia Alert dated October 3, 3006 
4Mail October 4, 2006 

 10



the High Court judge erred in glossing over the meaning of the word “recommendation” 
as contained in the two acts saying the word gave the Minister the right to question names 
he or she was uncomfortable.  
“A recommendation according to ordinary English is merely a suggestion. It is also 
advice as to the course of action to be taken and a recommendation can never be binding 
on a person to whom it is made. In this case, the Minister was at liberty to accept, reject, 
ask for further information and even make suggestions, “ Kunda argued, adding that the 
power to appoint board members of both the IBA and ZNBC was vested in the minister 
while the ad-hoc appointments committees merely played an advisory role. 
 

But in his response, lawyer representing the six media associations Dr. Patrick 
Matibini stated that the task of the court went beyond understanding of the word 
“recommendation” but to consider the whole context and scope of the matter. 
“It is not a simple exercise of discovering what the Oxford dictionary has to say. The 
context requires to be analysed,” Dr Matibini said, adding that the two Acts were aimed 
at democratising public media in Zambia and at empowering citizens of Zambia to fully 
participate not only in the operations of both ZNBC and IBA but to take responsibility for 
appointing the boards.1
 

The three daily papers covered the story in great detail. The Times revealed that 
Attorney General George Kunda told the full Supreme Court bench that the powers to 
appoint members of the Independent Broadcasting Authority and the board of directors of 
ZNBC were vested in the minister of Information and Broadcasting services. He said 
such powers included the powers to accept or reject the names recommended by the ad 
hoc committee because the role of the ad hoc committee was merely advisory and not as 
an appointing authority. He agreed with the media institutions that the IBA and the 
ZNBC Amendment Acts created the independence of the boards while reducing the 
control of government but argued that this was only restricted to the operations of the 
boards and not the mode of instituting the boards. Kunda further submitted that the High 
Court judge should have interpreted the word ‘recommendation’ because this was 
relevant to the interpretation to the sections in question especially that the minister was 
not a rubber stamp or a conveyor belt to the National Assembly on decisions or 
recommendations of the ad hoc committee. 
“The minister is the authority and he or she is vested with power to make the 
appointments. And according to the two Acts, the National Assembly cannot even 
consider an appointment until it is made by the minister,” Kunda emphasised. 
 

According to the Attorney General it was the duty of the minister to ensure that 
there was equity in the composition of the boards and that interest groups were 
represented. On the argument that the legislation did not provide for the next step to be 
taken by the minister if she or he did not accept the recommended names by the ad hoc 
committee, Kunda said the court had the powers to seal the lacunas. But Patrick Matibini, 
submitted that it was not the intention of the legislature to clothe the minister with powers 
to accept or reject the names of board members because it could have stated so in 
equivocal terms. Dr Matibini said the intention of the two pieces of legislation was to 
                                                 
1MISA Zambia Alert October 18, 2006   

 11



enhance the enjoyment of the Freedom of Expression as enshrined in Article 20 of the 
Zambian constitution. 
“For instance the ZNBC is as is provided in section 4(3) of the ZNBC Amendment Act 
number 20 of 2002 run by an independent board of directors who are committed to 
fairness, freedom of expression, openness and accountability,” he said. 
 

Dr Matibini said the two Acts were aimed at ensuring that the rights of free 
speech were ideal for the enhancement of democracy. “I submit that Article 13 of the 
constitution which provides that the constitution is the supreme law of the land and that 
any law is inconsistent, that law should be void,” he said. 
 

Further Dr Matibini argued that in the second ground of appeal by the State, it 
was clear the trial judge did not find any ambiguity in section 7 (2) of the IBA and 
section 4(2) of the ZNBC (Amendment) Acts to warrant resort to Hansard. He stated that 
the judge in the lower court was firm and observed that the moral of the two pieces of 
legislation was democratic in nature and that the minister was preventing and frustrating 
the reform of media laws in the country. But the State also submitted that the High Court 
erred in law when it quashed the decision of the minister of information who declined to 
recommend names of the IBA and the ZNBC Acts to parliament.1  Chief Justice Ernest 
Sakala sitting with Deputy Chief Justice David Lewanika and judges Florence Mumba, 
Dennis Chirwa and Sandson Silomba reserved judgment to a later date.2  The story was 
also covered in the Post newspaper indicating that the Supreme Court had on October 11 
reserved ruling in the matter in which the state appealed against a High Court over the 
IBA and ZNBC boards.3
   

Of interest during the quarter was President Mwanawasa’s announcement at the 
official opening of the first session of the tenth National Assembly that government 
would in 2007 review the Theatre and Cinematography Act. According to the President 
under the proposed legislation, the Film Censorship Board would be reconstituted into a 
Film Classification Board to ensure that children are protected from unnecessary viewing 
of unacceptable materials.4 The Post reported that in interviews the general public 
expressed mixed feelings over government’s decision to review the Theatre and 
Cinematography Act while others claimed government’s move was aimed at controlling 
the type of films to be shown in the country. Others complained that it was not fair for 
government to even think of reviewing the Act because Zambia was a democratic state 
where people were free to watch whatever they wanted.5
 

In court Lusaka Magistrate Brian Simango ordered a 38-year old man who 
allegedly incited other people not to pay ZNBC TV licence fees. Nyambe Sitwala faced 
simple imprisonment in default if he did not pay a fine of K200, 000 in a matter where 
Sitwala allegedly incited people not to pay ZNBC TV licence fees contrary to section 173 
sub section (1) of the Penal Code. According to the facts Sitwala on February 19, 2006 

                                                 
1 Times October 12, 2006 - Other details as in Mail. 
2Mail October 12, 2006 
3Post October 12, 2006 
4President Mwanawasa’s speech to Parliament 
5Post November 1, 2006  

 12



allegedly instructed people to chase away ZNBC inspectors until a satellite dish was 
installed in the area to enable residents to watch ZNBC TV clearly.  But in his defence 
Sitwala said he incited the people because ZNBC TV in the area was poor. Magistrate 
Simango said Sitwala had no right to incite the other residents not to pay the ZNBC 
licence fees as he could have caused a disturbance taking into account that he did not 
even inform ZNBC about the poor reception.1
 

During the quarter ZNBC journalist Faith Kandaba reported Chief Mukuni to 
police for allegedly threatening that his subjects would burn her alive if she continued 
asking him about the Legacy Holding’s plan to build a hotel in Mosi-oa-Tunya National 
Park. Chief Mukuni denied the allegation and when contacted the Toka Leya chief 
responded: “My dear I’m never a violent man. I can’t kill even a fly.” However, Southern 
Province Commanding Officer Chewe Bowa confirmed that police were investigating the 
case.2
 

And during his contribution to President Mwanawasa’s speech UPND Monze 
Central MP Jack Mwiimbu thanked deputy speaker, Mutale Nalumango for according 
him an opportunity to debate. Mwiimbu took note of the contents of the speech saying it 
was not his intention to dwell on what President Mwanawasa had said, claiming that for 
the past five years he had listened to the president but his Cabinet had never acted on 
what he said.3
 

In contrast Information and Broadcasting Deputy Minister, David Phiri, observed 
that Zambians would be lagging behind if only a few programmes on development were 
broadcast on Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC) radio and television. 
Speaking during a familiarisation tour of Zambia National Information Service (ZANIS) 
offices in Lusaka on November 2 Mr Phiri said ZANIS had the capacity to gather local 
development news, which ZNBC could later show to inform the public. He also said that 
plans were underway to discuss with ZNBC management the possibility of airing more 
local programmes from ZANIS on television and radio. He also observed that 
information was the key to any development and was therefore happy that ZANIS had 
recruited more district information officers with offices that should be equipped with 
Internet and video vans to quicken the flow of information. 
 

And ZANIS director, Patrick Jabani, revealed that his organisation was covering 
72 districts making the news agency the most widespread news disseminator in Zambia.                                  
Mr Jabani said the agency was also offering a photo service for posterity and library 
usage, adding that this was evident in the Choma museum, which was composed mostly 
of photos supplied by ZANIS capturing the history of valley Tongas. Another pictorial 
museum in Chipata showing the history of chiefs and their subjects had been put in place 
to ensure that local people knew their origins. Mr Jabani assured the deputy minister that 
ZANIS with support from the government would promote policies by providing the 
communities with a forum to voice out their views on any developmental issues. He said 

                                                 
1Post November 7, 2006  
2Post November 14, 2006 
3National Assembly Debates – November 15, 2006  

 13



ZANIS would continue reaching out to rural areas by publishing local language 
newspapers in seven major languages. But the director, however, warned people 
masquerading as journalists at workshops that they faced arrest as such practices were 
tarnishing the image of the media industry.1  
 

During the quarter Radio Christian Voice was allocated land in Lusaka’s 
Kalingalinga Township where it had started building a radio studio at a cost of about one 
million British pounds. Officiating at the ground breaking ceremony at the site, Christian 
Vision executive director Andy James said on November 13 the amount would also go 
towards the construction of offices and staff houses. He said the construction of the state 
of the art studio that would bring the radio station closer to the community, would start 
on November 14 and would be completed by August 2007. He noted that because of 
distance it was difficult for people to reach Christian Voice studios in Lusaka West. Mr 
James said Christian Voice would now be broadcasting from its studios in Kalingalinga 
while short wave transmission would continue at its Lusaka West transmitters. Further he 
revealed, Radio Christian Voice was in the process of upgrading its equipment to include 
broadcasting on the Internet and in vernacular when it introduces its local language 
service.2
 

But Commerce, Trade and Industry minister Kenneth Konga urged for 
collaboration between the Communication Authority and various service providers to 
entrench the culture of e-governance. Launching the Celtel Mobile Internet service on 
December 1 Konga said Zambia would be more competitive in the global economy if e-
commerce were also enhanced. He said new technological innovations such as the 
Mobile Internet Service improved Zambia’s chances of attaining the Millennium 
Development Goals by 2015. And company Managing Director David Venn said Celtel 
had invested $250 million in its expansion programme.3 And North Western province 
permanent secretary Richard Salivaji also praised DSTV management for opening a new 
office in Solwezi. He said the office would help in servicing customers in the area. 
Salivaji said the number of subscribers to Multichoice in Zambia had increased to 27,000 
making it the largest company outside South Africa. He said Zambia was ahead of Kenya 
and Zimbabwe but behind Angola, Nigeria and Namibia.4  
 

And still in Solwezi North Western Province MISA Zambia organised a Media 
Literacy Workshop on November 20-22, 2006 at Changa Changa Motel, attended by 51 
participants from community media institutions such as Solwezi Community Media 
Association (SOCOMA) and SOLTECH PRESS. This was the second Media Literacy 
Workshop to be held in Solwezi after one held in 2004 and had as its theme “The Role of 
the Public in Media.”  The attendance of the workshop also included three chiefs – 
namely Senior Chief Musele, Senior Chief Kalilele, Chief Mulonga and two chief’s 
representatives while other participants were from NGOs, business people, clergy and 
political party representatives. Mr Daniel Sikazwe discussed types and roles of broadcast 
media run by government - this kind of media is state media.    He also discussed 
                                                 
1Times November 3, 2006 
2Mail November 14, 2006  
3Times December 3, 2006 
4Sunday Times December 10, 2006  

 14



experiences of electronic media in the development process and the possibility of setting 
up a community radio station. He said this must start from the position of ownership, 
which he said, was very important.  He described several steps to be followed in 
establishing a community stations. On Media Role in Society – the setting of traditional 
and modern agenda Daniel Sikazwe said some people believed what was on air or in 
newspapers as gospel truth. He said people believed stories on radio and in newspapers 
because the news came from far away – (Lusaka and State House).1
  

And on November 22 information minister Vernon Mwaanga assured Parliament 
that Government was committed to expanding radio and television to rural areas under 
the Rural Television Programme being undertaken by the Ministry of Education and the 
Ministry of Information and Broadcasting Services and headed by ZNBC. He said the 
programme that started two years before would continue in the year 2007 and beyond.  
“Where poor reception or technical problems are being experienced, they will be 
addressed provided that they are brought to the attention of my ministry,” he said, adding 
that the Government had issued twenty-six commercial and radio licences to all provinces 
in Zambia that largely served communities where the stations are located. He declared 
that Government would continue processing radio and television licences on the strict 
understanding that these institutions would adhere to the terms and conditions of their 
licences.  
“As minister responsible, let me serve notice that I will not hesitate to withdraw or cancel 
licences of radio and television operators who do not adhere to the law and to the terms 
and conditions of their licences which they are given when the Technical Committee 
voluntarily pass these conditions on to them. I will not tolerate lawlessness in the 
broadcasting industry,” he emphasized amid cheers from government members. 
 
 But on the issues concerning the ZNBC Amendment Act and the Independent 
Broadcasting Authority (IBA) that some members raised during their debate the minister 
declined to comment because the two pieces of legislation were before the Supreme 
Court of Zambia.2 The Post reported Mwaanga’s speech on November 25 in which they 
indicated that the minister had warned that government would not hesitate to withdraw 
Radio and TV licences from media houses that did not follow broadcasting regulations. 
The paper also highlighted the fact that government had issued 26 licences for 
community and commercial radio stations and television stations. Further the paper noted 
that Mwaanga observed that the issue of the IBA and the ZNBC boards could not be 
debated because the matter was in court.3
 

And MISA Zambia in conjunction with Irish Aid organised a good governance 
review workshop at Cresta Golf View Hotel on December 4, 2006. Ten community radio 
stations involved in the good governance programmes attended the workshop and these 
included Radio Yangeni, Radio Mkushi, Radio Icengelo, Radio Maria, Radio Chikaya, 
Maz FM, Zambezi FM, Radio Mosi-oa-tunya, Radio Lyambai and Radio Liseli. During a 
discussion the moderator asked participants why they became broadcasters several 

                                                 
1Media Literacy Report for Solwezi – November 2006. 
2National Assembly Debates – November 22, 2006 
3Post November 25, 2006  

 15



expressed various sentiments such as interest, becoming a voice of the voiceless, being 
well informed or as a priest being directed by the Church into the profession.  

 
And officially opening the workshop MISA Zambia chairperson Fr Frank Bwalya 

noted the many ways workshops could be organised, including making the workshop non 
participatory. However, the other way of organising a workshop, he said, was by 
providing a necessary environment for discussion and learning from experience and 
drawing future developments.  
“We are not going to speak to you but that you speak to one another,” he observed.  

 
The advisor on good governance at the Irish embassy Abdon Yezi noted that the 

embassy had been involved with MISA Zambia for a very long time. He also noted that 
there was a move among cooperating partners to harmonise their work with the Zambian 
government. On the review workshop Yezi said in October 2006 the embassy visited 
most of the stations to see what the future would be and that one of the stations visited 
was Radio Icengelo. He said the value of the embassy’s investment had given it the 
impetus to continue – because it was strategic and the rural outreach, reaches many 
people on issues affecting them from day to day. He said community radio’s 
intervention/impact had encouraged the embassy to continue. He concluded by noting 
that the programme was not only to do with Ireland and the development of an 
independent media but as an area, which required many players and that this provided the 
rationale for continuing with MISA Zambia based on outputs, outcomes and impact. All 
the participating radio stations provided two stories that were broadcast under the good 
governance project. The stories were analysed, most accepted as good governance 
stories.1
 

Celtel Zambia signed a K420 billion ($105 million) local and foreign syndicated 
term loan financing with Barclays Bank and Citi Group (Absa Capital) making it a 
landmark in the private sector participation in economic development. The Bank of 
Zambia (BOZ) said the signing of the loan facility by Celtel and its banking partners was 
due to the massive economic gains such as the single digit inflation that Zambia was 
experiencing. Speaking during the signing ceremony in Lusaka, BOZ Governor Caleb 
Fundanga said the loan agreement indicated that Zambia was able to rally foreign private 
capital to improve the domestic financing limitations and support efforts of encouraging 
faster economic growth. Dr Fundanga said it was gratifying that the loan facility now 
finalised was initially launched with $70 million and subsequently raised to $105 million 
following significant over-subscription. And 82 per cent of the $105 million was raised in 
Zambian Kwacha primarily from local commercial banks with participation from 
international development financing institutions. He said the loan agreement 
complemented Government’s economic reform agenda that was aimed at strengthening 
Zambia’s creditworthiness as demonstrated by the attainment of Highly Indebted Poor 
Countries (HIPC) completion point in April 2005. Dr Fundanga said the BOZ in 
collaboration with Government was working at ensuring that all institutions were 
supportive of keeping the global investor audience informed about economic 

                                                 
1Good Governance Review Workshop Report December 4, 2006 

 16



developments transparently. A total of 11 domestic and international financing 
institutions participated in the facility.1  
 

The Media Trust Fund (MTF) at its AGM on December 16 appointed economist 
and governance consultant Prof Oliver Saasa, as its new chairman of the board of 
directors following the retirement of Hakainde Hichilema who had joined active politics 
as UPND president. The MTF also appointed Lusaka lawyer Margaret Chalwe as deputy 
chairperson of the board. Addressing the meeting interim MTF chairperson Margaret 
Chimanse thanked the AGM for endorsing the board’s nominees who would soon take up 
their appointments. And during the meeting Ms Chimanse expressed happiness at the 
strides the MTF had made in terms of community media development, especially that it 
was on course in establishing the targeted five rural radio stations in Choma, Isoka, 
Katete, Mwinilunga and Nchelenge. 
“The equipment for three of the five stations has already been purchased while the 
equipment for the remaining two awaits shipment from the United Kingdom,” she said, 
adding that the MTF was also pleased that through its interaction with the communities it 
had been able to secure construction permits for Macha in Choma, Mwinilunga and Isoka 
and was in the process of securing another construction permit for Nchelenge. 
  “This was a major hurdle the fund faced as the government was unwilling to issue 
broadcasting construction permits for unknown reasons,” she said. 
 

Further through consultation with current telecommunications and mobile phone 
providers in the country, MTF entered into a tower sharing agreement with Celtel. Under 
this agreement Celtel Zambia has allowed MTF to use the towers in the five districts 
where community stations would be established on condition that the Fund rented the 
towers while Celtel provided security. Ms Chimanse said the radio stations would be run 
and owned by the communities while political and traditional leaders were disqualified 
from running the stations although they could play a supportive role. 
“MTF intends to monitor these stations once established to ensure that they do not divert 
from their initial goals and become political,” she said. 
Besides the MTF intended to concentrate on promoting media freedom by supporting 
advocacy work in media institutions on media law reforms and other issues that hindered 
the media to exercise freedom and thereby professionally execute their duties. Ms 
Chimanse also said the delay in issuing broadcasting construction permits by the MIBS 
negatively affected the implementation of projects like the establishment of community 
radio stations. She also said the high taxes on equipment stifled MTF’s ability to develop 
the media in Zambia and that the matter had been taken to government because an 
exemption from taxes would enable the fund to establish more community media 
organisations to enable government communicate with the people throughout the 
country.2
 

And Press Freedom Committee of the Post chairman Webster Malido has said 
everything possible must be done to ensure that community-based media institutions in 
                                                 
1Times December 13, 2006  
  
2Mail December 18, 2006 – The MTF AGM was at Protea Safari Lodge in Chisamba on December 16. Ms Chalwe takes up the deputy 
position, which had remained vacant for sometime. 

 17



the country flourish. Speaking in Mazabuka and Monze on December 20 when the Press 
Freedom Committee (PFC) of the Post signed a Memorandum of Understanding (MOU) 
with MAZ FM and SKY FM community radio stations Malido said building the capacity 
of community media enhances levels of discourse on community and public affairs. 
Through the contract agreement the PFC aims to sponsor public discussion programmes 
on the community radio stations through the provision of funding on a monthly basis. 
The community stations that have been identified to benefit from the initiative in 
Southern province are MAZ FM, SKY FM and Chikuni in Monze among others 
countrywide.1

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
1Post December 22, 2006  
  

 18



5.0 Freedom of Information during the Fourth Quarter of 2006 
During the quarter media bodies were not active in agitating for the enactment of the 
Freedom of Information Bill. However, some newly elected members of parliament 
raised the issue soon after the new National Assembly convened.  One such Member of 
Parliament was Bennie Mweemba the UPND MP for Magoye. In his maiden speech he 
first observed that during the tripartite elections the role played by the public media left 
much to be desired, especially in his constituency of Magoye.  
“We were not adequately covered. We cannot continue with the same mentality where 
the public media only covers the ruling party when the taxpayers in the country expect to 
be informed fairly about what is happening in the nation. It is only fair that they also 
cover activities that involve opposition political parties and other stakeholders because 
we are now under the new dispensation of multi-partysm. The opposition is here to offer 
checks and balances to the Government that is in power. It is not fair for the voters not to 
be given adequate information by the media when they are paying for the television 
license,” he emphasized.  
 

Secondly Mweemba told the House that in view of what he had just said the voter 
was disadvantaged because his source of information was largely dependant on the public 
media. He also noted that this was a problem because the electorate could not make a 
well-informed decision when it came to choosing leaders for this country.  
“I, therefore, urge the MMD Government to quickly look at the Freedom of Information 
Bill as a matter of urgency,” he said.1
 

 The Post reported Mweemba’s debate in its edition of November 17 stating that 
the MP had called on government to look at the Freedom of Information Bill as a matter 
of urgency. Giving his maiden speech Mweemba said some people in his constituency 
had not seen a newspaper until the recent elections. Mweemba said there was need to 
exhaust the issue of Freedom of Information Bill so that people would be fairly informed 
on issues surrounding them.2

Besides Mr. Mweemba, United Liberal Party Livingstone Member of Parliament 
Sakwiba Sikota also raised the question of the Freedom of Information Bill. Mr. Sikota 
reminded the House that four years ago in 2006 the Minister of Information and 
Broadcasting Services withdrew the Bill from the Floor of this House and promised that 
the Government was going to do a short consultation on certain aspects of that Bill. It has 
now been four years. Four years is not a short time. It is time this Government introduced 
that legislation. More especially, that this Government claims that it wants to fight 
corruption. The Freedom of Information Act is one of the major tools with which to fight 
corruption. If indeed they are earnest about it, they will bring to the Floor of this House 
the Freedom of Information Bill.3 This debate appeared in the Post newspaper edition of 
November 25.4

                                                 
1National Assembly Debates – November 16, 2006  
2Post November 17, 2006  
3National Assembly Debates – November 22, 2006 
4 Post November 25, 2006  – Livingstone United Liberal Party MP Sakwiba Sikota said the FOI Bill was important since government 
claimed that it wanted to fight corruption. 

 19



 In response to comments by members information minister Vernon Mwaanga 
observed that a lot had been said about the Freedom of Information Bill. He noted that he 
had greatly benefited from their comments and suggestions but said that the subject was 
important subject and that their views would be taken into account, during this ongoing 
consultative phase. He also observed that out of 191 Members of the United Nations, 
only forty countries had enacted Freedom of Information Laws. And according to 
Mwaanga a great majority of these countries had not introduced any laws relating to 
Freedom of Information because of the attendant problems that go with such laws. He 
gave the example of countries such as the United Kingdom enacted Freedom of 
Information Laws in 2005 but were already in the process of reviewing these laws 
because of implementation problems which have arisen and also the purpose for which 
information obtained was used. Further, Mwaanga drew the attention of members to 
international terrorism noting that government had become circumspect in handling 
matters of this nature. “This Government is alive to all these issues,” he concluded amid 
cheers from the government benches.1 The Post reported the matter in its edition of 
November 25.2
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
1National Assembly Debates – November 22, 2006  
2Post November 25, 2006 – According to the Post the Minister of Information and Broadcasting Mr Vernon Mwaanga on November 
22 told Parliament that government would also take into account issues raised concerning the FOI Bill (FOI). Mwaanga said out of the 
149 members of the United Nations, only 40 countries have adopted the FOI. He said Britain and Northern Ireland only countries have 
adopted the FOI. 
  

 20



6.0 Print Media during the Fourth Quarter of 2006 
In print media the quarter started with a MISA Zambia Alert regarding a demonstration 
by opposition supporters outside The Post newspaper offices. The Patriotic Front (PF) 
supporters demonstrated on September 30 against a story, which predicted victory for 
President Levy Mwanawasa and his ruling Movement for Multiparty Democracy 
(MMD). Earlier PF president Michael Sata who was leading the poll had earlier accused 
The Post newspaper of conniving with the government to give an impression that 
Mwanawasa would win the elections. And in its edition of October 1 the Post reported 
that the PF cadres displayed banners, which attacked the newspaper and its editor Fred 
M’membe. Press Freedom of The Post newspaper chairperson Webster Malido defended 
the newspaper’s right to publish the story despite a perception in Lusaka and the 
Copperbelt provinces that Sata would emerge victorious.  
 

And MISA Zambia Chairperson Fr. Frank Bwalya in a statement on 1 October 
2006 condemned the demonstration against the newspaper and PF president Michael 
Sata’s attacks. In results announced on 2 October 2006, Mwanawasa was declared the 
winner with 42.98 per cent of the votes cast, while Sata came second with 29.37 percent. 
The other three candidates shared the rest of the votes.1 And according to a report in the 
Mail newspaper the cadres led by Lusaka Province chairman Chiko Bwalya and 
demonstration started from the PF secretariat in the central business district through 
Kamwala into Church Road and Bwinjimfumu Road in Rhodes Park.2 However, quick 
action by police who sealed the Post newspapers premises stopped the cadres from 
entering the building. The cadres who arrived at 15.00 hours in several vehicles including 
about six hired buses displayed hate messages against Post editor Fred Mmembe.3 
Besides Fr Bwalya said there was nothing wrong with the newspaper reporting that 
Mwanawasa and the MMD were likely to scoop the presidential elections and also 
dominate Parliament. 
“We think that Mr. Sata should not direct his anger towards The Post newspaper and its 
editor. Attacking the Post newspaper for us, is like ‘shooting the messenger.’ The action 
of the PF and its cadres amounts to intimidation and is a violation of the right of The Post 
newspaper to report freely on matters of public interest,” Fr Bwalya said.4
 

Further in its report The Post indicated that both PAZA and MISA Zambia had 
condemned the PF over its violence against The Post newspaper. Reacting to the cadres 
who besieged the Post newspaper offices on September 30 PAZA president Andrew 
Sakala said the action was uncalled for. 
“We condemn the action because it is undemocratic to intimidate journalists. Journalists 
should be left to operate in a free atmosphere that allows them to do their job 
professionally without fear of victimisation,” Andrew Sakala said. 
Additionally MISA Zambia observed about PF president’s attacks against The Post and 
its editor: “We believe that the PF cadres who demonstrated against the newspaper were 

                                                 
1MISA Zambia Alert dated October 3, 2006 
2Mail October 1, 2006  
3Post October 1, 2006  
4Times October 2, 2006  

 21



incited by Mr. Sata’s hate speech. It is very sad that a seasoned and respected politician 
like Mr. Sata resorted to personal attacks against Post newspaper editor Fred Mmembe.”1

 
But President Mwanawasa on the other hand commended both electronic and 

print media for the role it played during the entire election period and for keeping the 
population informed. 
“The local radio stations throughout the country and the daily and weekly papers have 
become a powerful source of knowledge and information. Our open society and our 
democracy will thrive if our people are kept properly informed of what is going on 
around them. I thank them profoundly,” he said.2

  
Secondly, Bennie Mweemba the UPND MP for Magoye sympathised with the 

media, which could not cover the whole country due to limited resources. In fact, it is 
difficult for voters to access newspapers easily because of logistical reasons and the price 
that was too high.  
“In Magoye, people who are in Konkola and Mezi have never seen a newspaper. They 
only saw newspapers during the just ended election campaigns. So, I request the 
Government to look into this issue,” he said.3
 

But during the quarter the print media did not escape from being sued as Hetro 
Mining and Ore Dealers chief executive Shawi Fawaz took legal action against the 
Monitor and Digest newspaper and businessman Dante Saunders for libel. According to 
documents filed in the Kitwe High Court Fawaz contended that the Monitor and Saunders 
had falsely and maliciously published two articles entitled “MMD Fawaz Relationship 
Questioned” and “Saunders castigates MMD for protecting Fawaz” in the 206 and 297 
editions of the Monitor & Digest newspaper.4
 

MISA Zambia organised a Media literacy Workshop in Solwezi North Western 
Province on November 20-22, 2006 under the theme “The Role of the Public in Media.” 
The workshop, attended by 51 participants including three chiefs – Senior Chief Musele, 
Senior Chief Kalilele, Chief Mulonga and two chief’s representatives discussed various 
topics including print media. 
 

Discussing the historical perspective of the Zambian print media Mr. Makayi said 
two newspapers first published in 1906 were Livingstone Mail and the Pioneer. Later the 
colonial government published Inshila and Mutende while other newspapers published 
included Central African Mail and Northern News (owned by Argus) and at 
independence the Zambian government bought Central African Mail (now Zambia Daily 
Mail). And on the role of newspapers Mr. Phiri said this included informing the public, 
educating and entertaining the public.  On the second day Mr. Phiri introduced a topic on 
experiences of print media in development especially of North Western Province. He 
illustrated this through coverage of North Western province by the three mainstream 
newspapers that revealed that the Times of Zambia gave the most coverage to the 
                                                 
1The Post October 2, 2006  
2Mail October 4, 2006  
3National Assembly Debates – November 16, 2006  
4Post November 17, 2006  

 22



province by addressing development-oriented stories. He also discussed definitions of 
community print media and national media. In the case of Zambian national newspapers 
they embrace and report issues that are “supposedly” of interest to the whole country with 
editors and editorial policy assuming a ‘godlike’ position by deciding what is relevant in 
Nchelenge, Zambezi, Livingstone or Chipata, he noted.  He repeated some of these views 
when discussing the topic – “national coverage and community news” and in this regard 
gave participants some practical work. He then discussed how community newspapers 
can be developed starting with the need for research, registration with the National 
Archives while the organisation could either be registered with the Registrar of 
Companies (Under the Companies Act) or the Registrar of Societies (Under the Societies 
Act) and decision on the envisaged type of publication.   
  

The quarter had its human casualty when Zambia Daily Mail board of directors 
terminated the contract of the newspaper’s managing director Godfrey Malama.1
Government followed this decision with the dissolution with immediate effect of the 
Boards of Directors of both the Times Printpak Zambia Limited and Zambia Daily Mail 
Limited claiming the decision was made to pave way for the appointment of new board 
members. Information and Broadcasting Minister, Vernon Mwaanga made the decision.2 
The minister in his communication dated 28th November 2006 expressed his gratitude to 
the two chairpersons for the tireless service rendered to the two companies. Mr. 
Mwaanga said the new boards would be announced as soon as consultations with Cabinet 
were over.3
 

Of interest during the quarter was the decision barring government institutions 
from printing its jobs with private printing firms. Works and Supply Minister, Kapembwa 
Simbao, said Government Printers now had the capacity, through the donated Chinese 
state-of-the-art equipment, to print ballot papers similar to those used in the September 28 
general elections.  Speaking when he officially received printing equipment worth 
US$1.2 million in Lusaka on December 4 Mr. Simbao said with such facilities, 
Government Printers would be able to carry out any type of printing works, adding that it 
was the responsibility of the Electoral Commission of Zambia (ECZ) to award such 
contracts to the department. He commended the Chinese government for donating such 
equipment which would help improve printing standards. 
“It is a directive that all Government departments with printing requirements should 
utilise the equipment and a circular early next year will be issued to effect the directive,” 
he said.  
And Chinese ambassador to Zambia, Li Baodong, who handed over the printing 
equipment to the government, said the donation was a testimony of true friendship 
between China and Zambia. Mr. Li said his government was committed to assisting 
Zambia in whatever possible way through various developmental programmes. And 
Works and Supply Permanent Secretary, Bizwayo Nkunika, warned employees against 
abusing the donated facility by engaging in private works. He said that those found doing 

                                                 
1Post November 24, 2006  
2Times December 1, 2006 - Ms Joyce Muwo chaired the Times Printpak board while Mr Masautso Nyathando chaired the one at the 
Zambia Daily Mail. 
3Mail December 1, 2006  

 23



so would be dealt with.1  The quarter in print media ended with litigation involving 
former Zambia Daily Mail managing director Godfrey Malama, who sued his former 
employers the Zambia Daily Mail, demanding about K356 million in terminal benefits.2
 
    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
1Times December 5, 2006  
2Post December 22, 2006   

 24



7.0 Attacks on MISA members and non-MISA members during the  
Fourth Quarter of 2006 

The quarter opened with unknown people on September 30 attacked Zambian based 
Reuters correspondent Shapi Shacinda near the Taj Pamodzi Hotel in Lusaka as he was 
driving to Mulungushi International Conference Centre at around 21.55. It appears a car 
that was trailing him hit his side view mirror and later driving parallel to his car hit it 
twice. Three men were in the car with the driver wearing a leather jacket.  Fearing for his 
life Shacinda sped off and reported the matter to Police.1
 

Somehow the Shacinda story was not followed up all the media associations. But 
on October 3 MISA Zambia sent out an Alert over the demonstration outside the 
privately owned The Post newspaper offices by opposition Patriotic Front (PF) supporters 
against a story which predicted that President Levy Mwanawasa would beat his four 
rivals, including the PF president Michael Sata while his ruling Movement for Multiparty 
Democracy (MMD) would win the general elections held on 28 September 2006 with 81 
parliamentary seats out of 150. And MISA Zambia Chairperson Fr. Frank Bwalya in a 
statement on 1 October 2006 condemned the demonstration against the newspaper and 
Sata’s attacks. Prior to the demonstration Sata had earlier accused The Post newspaper of 
conniving with the government to give an impression that Mwanawasa would win the 
elections.2
 

And Information and Broadcasting Minister, Vernon Mwaanga, announced on 
September 30 the dissolution of the two boards at the Times of Zambia and the Zambia 
Daily Mail. He said the two boards’ three-year contract ended about one year ago, but 
had continued operating at his pleasure.   
“I can confirm that I have with immediate effect dissolved the two boards, this has been 
done to pave way for constitution of new ones,” he said.3

  
From public demonstration to physical beating of a Post newspaper employee by 

Council and State police on November 1. The Post newspaper distribution assistant was 
in Lusaka’s Longacres area when police beat him up after he allegedly saw them stealing 
Celtel scratch cards at the Try Me Mini Mart container on Chilufya Mulenga Road. 
Narrating the incident Vernon Chulu said around 13 hours a combined team of Zambia 
Police Officers and Lusaka City Council units raided the container requesting for a 
licence that permits them to sell alcoholic beverages. 
“The officers who arrived in a white Nissan pick up registration number ABE 9822 asked 
the attendant Mimisa Shabwaya.4
 

And ZNBC journalist Faith Kandaba reported Chief Mukuni to police for 
allegedly making threats that his subjects would burn her alive if she continued asking 
him about the Legacy Holding’s plan to build a hotel in Mosi-oa-Tunya National Park. 
Though Chief Mukuni denied the allegation Southern Province Police Commanding 

                                                 
1Mail October 2, 2006  
2MISA Zambia Alert October 3, 2006  
3Times December 1, 2006 - Ms Joyce Muwo chaired the Times Printpak board while Mr Masautso Nyathando chaired the one at the 
Zambia Daily Mail. 
4Post November 2, 2006  

 25



Officer Chewe Bowa confirmed the report saying that the police were investigating the 
case. Bowa said that Kandaba had reported to police that unknown people had threatened 
her over her reportage of the Legacy Holdings story.  And when contacted by the 
newspaper Chief Mukuni of the Toka Leya responded: “My dear I’m never a violent 
man. I can’t kill even a fly.”1

 
However, from chief Mukuni’s threats to litigation as Hetro Mining and Ore 

Dealers chief executive officer Shawi Fawaz sued the Monitor and Digest newspaper and 
businessman Dante Saunders for libel. According to documents filed in the Kitwe High 
Court Fawaz has contended that the Monitor and Saunders falsely and maliciously 
published two articles entitled “MMD Fawaz Relationship Questioned” and “Saunders 
castigates MMD for protecting Fawaz” in the 206 and 297 editions of the Monitor & 
Digest newspaper.2
 

During the quarter the Zambia Union of Journalists (ZUJ) demanded an apology 
from Home Affairs Deputy Minister, Chrispine Musosha, for claiming that the media had 
misrepresented his statement over the ban of political rallies. But ZUJ also commended 
Home Affairs Minister, Ronnie Shikapwasha, for retracting Mr Musosha’s statement, 
which in ZUJ’s view could have eroded donor and investor confidence that Zambia 
enjoyed. And ZUJ also advised Mr Musosha not to use the media as a scapegoat for his 
statements. This was in apparent reference to Mr Musosha’s statement that some sections 
of the media misrepresented his statement to mean that Government had declared a 
partial state of emergency. Earlier Mr Musosha announced that the Government had 
banned all political meetings because of the weaning security situation. In her statement 
ZUJ president, Isabel Chimangeni said Mr Musosha had failed to name the so-called 
sections of the media that should be blamed for distorting his statement.3  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
1Post November 14, 2006  
2Post November 17, 2006  
3Times December -   

 26



8.0 Media violations during the third Quarter of 2006 
 
Date Victim Attacked/Harassed  Who Legal/Action 
 
 September 30 

 
   Shapi 
Shacinda of 
Reuters 

 
  Harassed 

 
 Unknown 
Persons 

 
No action.     

 
 September 30 

 
  Fred 
M’membe – 
Post 
newspaper 
editor 

 
  Verbally attacked 

 
 PF president 
Michael Sata  

  
  Fr Frank 
Bwalya MISA 
chairperson 
condemned 
attack. Also 
MISA Alert 
issued 

  
September 30 
  

 
  Post 
newspaper 
premises 

 
 Demonstration 
blocked by Police 

  
Patriotic Front 
cadres 

 
    Fr Frank 
Bwalya MISA 
chairperson 
condemned 
attack. Also 
MISA Alert 
issued 

 
September 30, 
2006 
  

 Boards of 
Directors of 
Times of 
Zambia and 
the Zambia 
Daily Mail 

 
 Fired 

Vernon 
Mwaanga, 
Minister of 
Information 
and 
Broadcasting 
 

 
No action from 
Media 

  
November 1, 
2006 
  

 
  Vernon 
Chulu  
Assistant 
Distributor of 
Post 
newspaper 

 
 Beaten 

 
 Council and 
State Police 

 
No action  

 
  

 
 Faith 
Kandaba of 
ZNBC TV 
  

 
 Threats 

 
 Senior Chief 
Mukuni of 
Toka-Leya   

 
No action 

 
 November 17, 
2006 

   
Monitor & 
Digest 

 
Sued 
  

  
 
  Shawi Fawaz 

 No action 
from media as 
they await 
legal decision 

 27



 
Date Victim Attacked/Harassed Who Legal/Action 
 
November 24, 
2006 

Godfrey 
Malama 
Managing 
Director 
Zambia Daily 
Mail 
 

 
Fired 

Board of 
Directors of 
Zambia Daily 
Mail on 
Instruction 
from 
Government 

No action but 
later given a 
MISA Press 
Freedom 
Award for 
Print Media 
 
 

  
Board of 
Directors and 
Zambia Daily 
Mail 

 
Sued 

 
Godfrey 
Malama 
former 
Managing 
Director 
 

 
Legal action 
claiming K356 
million in 
terminal 

  
Zambian 
media 
generally 

 
Attacked for 
misrepresentation 

Home Affairs 
deputy 
minister 
Chrispine 
Musosha 

Condemned by 
Zambia Union 
of Journalists 
chairperson 
Isabel 
Chimangeni 
 

   
 

   

 
 

 28


